مقایسه بهره حافظه افراد صبحی و عصری در دو نوبت تمرینی صبح و عصر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

حافظه موضوعی است که به طور گسترده در زمینه های روان شناختی مورد توجه می باشد. تفاوت های فردی در الگوی شبانه-روزی در سرعت دسترسی به اطلاعات از حافظه مورد بررسی قرار گرفته است. لذا هدف از تحقیق حاضر مقایسه بهره حافظه افراد با تیپ شخصیتی صبحی و عصری در دو زمان انجام تمرینات هوازی صبح و عصر بوده است. 

روش شناسی

 در این پژوهش 36 دانشجوی دختر دانشگاه اصفهان با میانگین سنی 58/2±11/24 به صورت در دسترس و هدفمند انتخاب و به دو گروه صبحی و عصری تقسیم شدند. برای تعیین تیپ شبانه روزی از پرسش نامه صبحی - غروبی هورن استبرگ (1997) استفاده شد. سپس آزمودنی های گروه های تمرینی (افراد صبحی تمرین در صبح، افراد صبحی تمرین در عصر، افراد عصری تمرین در صبح و افراد عصری تمرین در عصر) به مدت 8 هفته در دو زمان صبح (8 صبح) و عصر (4 عصر) به انجام تمرینات ایروبیک پرداختند. بهره حافظه افراد توسط آزمون حافظه بالینی وکسلر بزرگسالان به صورت پیش آزمون - پس آزمون در دو زمان مطلوب و غیر مطلوب افراد (8 صبح و 4 عصر) جمع-آوری شد. داده ها از طریق آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 

یافته ها

 یافته های پژوهش نشان داد که بین بهره حافظه افراد با تیپ شخصیتی صبحی و عصری پس از یک دوره تمرینات هوازی در صبح و عصر تفاوت معنا داری وجود نداشته است.

بحث و نتیجه گیری

بنابراین به نظر می رسد انجام فعالیت بدنی در زمان ترجیحی اثری بر کارکردهای شناختی نداشته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
151 تا 166
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2366279 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!