مقایسه خاصیت ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی اسانس و نانوامولسیون اسانس گیاه لعل کوهستان Oliveria decumbens به منظور کاربرد در صنایع غذایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف این مطالعه مقایسه ی اثرات ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی اسانس (Od-EO) و نانو امولسیون (Od-NEO) گیاه لعل کوهستان با نام علمی Oliveria decumbens برای استفاده عملی در صنایع غذایی بود.  این گیاه از شمال شرقی استان خوزستان جمع آوری شده و اسانس توسط دستگاه کلونجر استخراج شد.  ترکیبات Od-EO با استفاده از دستگاه GC-MS تعیین شدند.  نانوامولسیون گیاه به وسیله ی هم زدن تویین 80، آب مقطر و اسانس و سپس با استفاده از یک دستگاه سونیکاتور با قدرت 200 وات و یک کریستال پیزوالکتریک با قطر پروب 15 میلی متر انجام شد.  اثرات ضد باکتری Od-EO و Od- NEO بر روی چهار باکتری اشریشیا کولای O157:H7، سودوموناس آیروژینوزا ، استافیلوکوکوس اوریوس و لیستریا مونوسیتوژنز با استفاده از روش های انتشار در دیسک آگار و میکرودیلوشن مورد بررسی قرار گرفت.  اثر آنتی اکسیدانی نیز با استفاده از روش های مهار  DPPH و ABTS بررسی شد.  داده ها نشان داد که تیمول (4/53%)، الفا ترپینن (48/20%)، پی=سیمن (02/18%) و میریستیسین (7/2%) غالب ترین ترکیبات Od-EO بودند.  اندازه ی ذرات نانوامولسیون 71/47 نانومتر و پتانسیل زتا 3/36- میلی ولت بود.  مقدار IC50 در آزمون DPPH برای BHT،  Od-EO و Od-NEO به ترتیب 57/18، 95/1456 و 29/757 (میکروگرم بر میلی لیتر) بود.  در روش ABTS ، این مقادیر به ترتیب 32/12، 83/565 و 89/507 (میکروگرم در میلی لیتر) بود.  مقادیر MIC برای  Od-EO و Od-NEO بین 312/0 تا 20 میلی گرم در میلی لیتر بود.  کم ترین مقدار MIC برای باکتری  S. aureus و بیش ترین مقدار برای P. aeruginosa به دست آمد.  داده ها نشان داد که فعالیت آنتی اکسیدانی Od-NEO بیش تر از Od-EO است و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (P<0.05).  همچنین، Od-NEO اثر مهاری بیش تری نسبت به Od-EO بر روی باکتری های مورد مطالعه داشت و باکتری های گرم مثبت حساسیت بیش تری نشان دادند.  با توجه به بالاتر بودن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی Od-NEO، توجه بیش تری به این مسئله لازم است و Od-NEO می تواند به طور بالقوه در صنایع غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
78 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p2367489 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!