بررسی ارتباط ژن های bla OXA با مقاومت آنتی بیوتیکی سویه های اسینتوباکتر جدا شده از مراکز درمانی استان البرز در سال 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

با توجه به گسترش عفونت های ناشی از اسینتوباکترهای مولد بتالاکتامازهای وسیع الطیف در سال های اخیر در ایران، این مطالعه در جهت تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی و تعیین شیوع ژن های تیپ blaoxa23 وbla oxa10  در سویه های اسینتوباکتر جداشده از بیماران بستری در مراکز درمانی انجام پذیرفت.

مواد و روش ها

با استفاده از محیط های کشت اختصاصی و آزمون های بیوشیمیایی از تعداد 75 ایزوله بالینی اسینتوباکتر جمع آوری شده از بیماران بستری در مراکز درمانی استان البرز70 ایزوله به عنوان اسینتوباکتر بومانی با روش های بیوشیمیایی و مولکولی شناسایی شدند. از روش انتشار دیسک (Disk diffusion) براساس دستورالعمل CLSI جهت تعیین هویت آنتی بیوتیکی ایزوله ها استفاده شد. در این پژوهش از 14 دیسک آنتی بیوتیک استفاده گردید. درنهایت از واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) جهت بررسی شیوع ژن هایbla oxa23 و bla oxa10در مقاومت به آنتی بیوتیک ها با استفاده از پرایمرهای اختصاصی استفاده شد. از ژن blaoxa51 که مشخصه اسینتوباکتر بومانی هست جهت تایید قطعی ایزوله ها استفاده گردید.

یافته ها

نتایج نشان داد که صد درصد مقاومت مربوط به آنتی بیوتیک های سیپروفلوکساسین، سولفومتوکسازول، سفتریاکسون، سفوتاکسیم، سفوکسیتین، ایمی پنم، مروپنم و پیپراسیلین - تازوباکتام و کمترین میزان مقاومت مربوط به کولسیتین (صفر درصد)، توبرومایسین (5/78 درصد)، آمپی سیلین سولباکتام (8/92 درصد)، لووفلوکساسین، سفپیم وسفتازیدیم هر کدام 5/98 درصد بود. نتایج PCR جهت شناسایی سویه های حاوی ژن های مقاومت نشان داد که شیوع ژن های blaoxa23 و blaoxa10 به ترتیب 90 درصد و 61 درصد تمام نمونه ها است. ژن blaoxa51 در 100 درصد ایزوله ها یافت شد.

نتیجه گیری

 بررسی حاضر حاکی از آن است که باکتری اسینتوباکتربومانی در بیماران بستری در مراکز درمانی استان البرز از شیوع بالایی برخوردار است. با توجه به شناسایی ژن هایblaoxa 23، bla oxa10 و oxa51  blaدر اسینتوباکتر و امکان انتقال آن به دیگر باکتری ها، توصیه می شود در الگوی مصرف آنتی بیوتیک ها و معیار های کنترل عفونت های بیمارستانی تجدیدنظر گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 102
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2367668 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!