بررسی اثر عصاره کرفس کوهی (Kelussia odoratissima Mozaff) بر بیان ژن PNPLA3 در رت های مبتلا به کبد چرب غیر الکلی و رت های سالم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بیماری کبد چرب غیر الکلی با علایمی شامل استیاتوز، فیبروز و سیروز کبدی همراه است. کرفس کوهی به دلیل اثرات محافظتی بر کبد مورد توجه می باشد. ژن PNPLA3 عمدتآ در کبد بیان شده و نقش مهمی در سرعت تجزیه تری گلیسریدهای کبدی دارد؛ بنابراین در تحقیق حاضر به بررسی اثر عصاره کرفس کوهی بر بیان ژن PNPLA3 در رت های مبتلا به کبد چرب و رت های سالم پرداخته شد.

روش تحقیق

در این مطالعه تجربی از 24 سر رت نر نژاد ویستار در گروه های کنترل (فاقد تیمار)، گروه چاق (دریافت کننده رژیم غذایی پر چرب، گروه تیمار 1 (رژیم  غذایی پر چرب به همراه عصاره کرفس کوهی 400 میلی گرم/ کیلوگرم) و گروه تیمار 2 (رژیم غذایی پر چرب به همراه عصاره کرفس کوهی 800 میلی گرم/ کیلوگرم) به مدت 6 هفته استفاده گردید. سپس از موش ها خونگیری و فاکتورهای کلسترول، تری گلیسرید، قند، HDL و LDL اندازه گیری شد. پس از نمونه برداری از کبد رت ها، تاثیر کرفس کوهی بر بیان ژن PNPLA3 به کمک تکنیک Real time RT-PCR بررسی و با کمک آزمون آماری SPSS نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

در تحقیق حاضر بررسی عصاره کرفس کوهی با دوز 800 میلی گرم/کیلوگرم سبب کاهش بیشتر بیان ژن PNPLA3 در رت های مبتلا به کبد چرب نسبت به دوز400 میلی گرم/کیلوگرم شد که این کاهش بیان از نظر آماری نسبت به گروه بیمار معنادار است (05/0P<). نتایج تست های بیوشیمیایی بهبود کبد را در رت های تیمار شده با دوز 800 میلی گرم/کیلوگرم تایید کرد.

نتیجه گیری

می توان گفت گیاه کرفس کوهی بر کاهش چربی خون اثر مطلوب داشته و باکاهش بیان ژن PNPLA3 باعث کاهش تجمع تری گلیسیرید در کبد و بهبود ساختار بافتی کبد می شود؛ بنابراین با بررسی های بیشتر استفاده از آن به عنوان مکمل و کاهنده چربی خون می تواند مطرح می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
335 تا 345
لینک کوتاه:
magiran.com/p2367918 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!