ارائه الگوی اکتساب و ادغام شرکت های دانش بنیان و نوپا استفاده از روش تصمیم گیری چندمعیاره فازی (FuzzyMCDM)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

الگوی جامع اکتساب و ادغام، به فرآیندهای مربوط به ترکیب و اتحاد شرکت ها گفته می شود. در اکتساب و ادغام، مزیت رقابتی پایدار ایجاد می شود و این زمانی است که یک ناسازگاری بین منابع، توانایی ها و فرصت های موجود برای دو شرکت وجود دارد. منابع شامل برتری بازاریابی، شبکه توزیع، تحقیق و توسعه و ظرفیت عملیاتی مازاد هستند. اکتساب و ادغام در مورد شرکت های سهامی عام با خرید و انتقال مالکیت بخش قابل توجهی از سهام یک شرکت به یک شخص حقوقی دیگر انجام می شود.

روش شناسی

 تحقیق حاضر پیمایشی و از نوع کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق شامل خبرگان آشنا با شرکت های دانش بنیان و نوپا و مطلع از مفاهیم اکتساب و ادغام هستند که از این میان تعداد 10 خبره شناسایی شد و به عنوان نمونه آماری تحقیق در نظر گرفته شده است. ابزار جمع آوری داده ها استفاده از پرسشنامه خبرگان و مقایسات زوجی است.

یافته ها

با توجه به بررسی های صورت گرفته شده مشخص گردید 5 مولفه ی خلاقیت و نوآوری؛ فناوری؛ حرفه ای گرایی؛ توانمندسازی و رفتار سازمانی بعنوان ابعاد اصلی در طراحی این مدل شناسایی گردیده اند. براساس نتایج بدست آمده مشخص گردید تمامی این مولفه ها دارای تاثیر معناداری در راستای الگوی اکتساب و ادغام بوده اند.

نتیجه گیری

با توجه به یافته های تحقیق می توان نتیجه گرفت که در بین عوامل اکتساب و ادغام در شرکت مولفه ی اصلی خلاقیت و نوآوری و فناوری بیشترین تاثیر را بر روی شکل گیری الگوی اکتساب و ادغام داشته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
529 تا 549
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2367950 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!