بازکاوی تعامل فعال بین خدا و انسان در مواجهه با بلایا و نقش آن در سلامت معنوی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

رنج و شرایط بحرانی جزو لا ینفک زندگی انسان است و نوع مواجهه و مدیریت آن تاثیر مستقیمی بر سلامت معنوی و دیگر ابعاد سلامت انسان دارد. پژوهش حاضر به دنبال این است که در مواجهه با رنج چه تعامل فعالی باید با خداوند داشت؟ و رابطه هر یک از این تعامل‌ها با سلامت معنوی چگونه است؟

 

مواد و روش‌ها

 برای پاسخ به سوالات مذکور، روش کتابخانه‌ای- استنادی و تجزیه و تحلیل به صورت تحلیل محتوایی کیفی (توصیفی- تحلیلی) به کار بسته شد.

یافته‌ ها

 یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که نوع مواجهه با شرایط بحرانی در تضعیف و تقویت سلامت معنوی نقش به سزایی دارد، افراد سالم از منظر معنوی و بالتبع روانی، اجتماعی و جسمانی، توانسته‌اند ضمن حفظ ارتباط و تعمیق آن، با منشا هستی تعامل سازنده‌ای دارند. نهایتا مشخص شد که نوع مواجهه با رنج تحت تعامل‌هایی چون: صبر، استقامت توام با طلب آمرزش، تضرع، دعا، تلاش برای معناداری رنج، اعتقاد به کفایت خداوند در بحران‌ها، اعتقاد به وجوب امتحان توام با رنج، داشتن حس امیدواری و صدقه دادن بهترین نسخه برای برون رفت از شرایط بحرانی با حفظ و ارتقای سلامت معنوی است.

نتیجه‌ گیری

حفظ اصل ارتباط و تعمیق آن با خداوند بعد سلامت معنوی را از آسیب‌های جدی متناسب با شرایط حاد بحرانی حفظ می‌کند و هر چقدر سلامت معنوی بالاتر باشد، شخص به خداوند نزدیک‌تر است و ابعاد جسمانی، روانی و اجتماعی در این شرایط نرمال‌تر است. در نهایت کاربست همه انواع تعامل سازنده، سلامت معنوی شخص مبتلا به رنج را برای وصول به حیات طیبه قرآنی تقویت می‌کنند و حیات طیبه همان کمال سلامت معنوی و سلامت کامل با حاکمیت و محوریت سلامت معنوی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
128 تا 137
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2368956 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!