نگرانی های دوران بارداری در مادران نخست زا: یک مطالعه آنالیز محتوای کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

دوران بارداری اگر چه برای اکثریت زنان یک دوره لذت بخش است ولی اغلب یک دوره پراسترس و همراه با تغییرات فیزیکی و روانی به شمار می آید. ارتقاء کیفیت زندگی بهزیستی روانی از اهداف مهم سلامتی در زنان باردار می باشد. هدف از این مطالعه تبیین نگرانیهای دوران بارداری در مادران نخست زا می باشد

مواد و روش ها

این مطالعه کیفی از نوع تحلیل محتوای قراردادی و مطابق با روش استقرایی به روش تحلیل محتوای گرانهیم و لاندمن انجام شد، جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار ی با 24 مادر نخست زای شهرستان کاشان انجام و اشباع داده ها حاصل شد. تمام مصاحبه ها ضبط، دست نویس و خط به خط تحلیل شدند. تجزیه و تحلیل داده ها، با استفاده از نسخه 10 نرم افزار MAXQDA انجام شد.

یافته ها

از تحلیل داده ها دو طبقه و زیر طبقات آن استخراج شد. طبقه اول نگرانی های ادراک شده مادر نسبت به سلامت خود طی بارداری بود که خود شامل زیر طبقات: تغییرات شرایط جسمی و روانی در دوران بارداری و کنار آمدن با آن، زایمان سالم، حمایت اطرافیان و اجتماع، ایفای نقش همسری و چالشهای والدگری بود. طبقه دوم نگرانی های مادر در ارتباط با سلامت جنین بود. که شامل زیر طبقات: افکار ناخوشایند در مورد شکل گیری جنین، مسئولیت پذیری در مورد سلامت جنین، و نگرانی در مورد آسیب به جنین در طی بارداری و زایمان بود.

نتیجه گیری

مادران نخست زا در دوران بارداری از نگرانی های متعددی در مورد سلامت خود و جنین رنج میبرند، این نگرانیها میتواند سلامت آنها را تهدید کند. لذا به نظر می رسد متولیان سلامت مادران با برگزاری کلاسهای آموزشی جهت کاهش دغدغه های مادران، میتوانند با کاهش افکار منفی به آنها کمک نمایند تا بارداری ایمن تری را تجربه نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
409 تا 422
لینک کوتاه:
magiran.com/p2371838 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!