بررسی عملکرد مقاومتی جاذب های مختلف در خاک های آلوده با فلز سنگین سرب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

گسترش مناطق صنعتی در طی چند دهه گذشته و به دنبال آن افزایش پساب های صنعتی، سبب افزایش آلودگی فلزات سنگین در خاک ها و منابع آب زیرزمینی گردیده است. یکی از مهم ترین فرآیندهای موثر بر سرنوشت آلاینده ها در خاک، جذب آن توسط جاذب های موجود در ترکیب خاک است. از طرفی با توجه به اینکه ملاحظات اقتصادی همواره به عنوان یکی از اصول اساسی در طرح ها مطرح می گردد، استفاده از جاذب های طبیعی و ارزان قیمت مانند زیولیت و رس ها در خاک هایی که در معرض نشت آلاینده های فلزات سنگین قرار دارند، به عنوان یکی از راهکارهای بهسازی معرفی شده است. در این تحقیق به کمک آزمایش های سه محوری تحکیم یافته زهکشی نشده، به بررسی رفتار خاک ماسه حاوی %15 کایولینیت به عنوان خاک پایه به همراه %10 از جاذب های طبیعی غیر خمیری (کایولینیت و زیولیت) و خمیری (بنتونیت) در دو حالت آلوده با فلز سنگین سرب و غیرآلوده پرداخته شده است. نتایج نشان داد افزایش غلظت آلاینده در خاک هایی که جاذب آن دارای خاصیت خمیری کم می باشد، تغییرات ساختاری ایجاد شده در جاذب، به طور متوسط باعث کاهش %20 و 14% درصدی در مقاومت نهایی و زاویه اصطکاک داخلی خاک می شود. با تغییر در نوع کانی جاذب، پارامترهای مقاومتی خاک آلوده روند متفاوتی خواهند داشت، به طوری که افزایش غلظت سرب در خاک حاوی جاذب بنتونیت، منجر به ایجاد ساختار فلوکوله ای و افزایش حدودا 18% درصدی در مقاومت برشی و زاویه اصطکاک داخلی می گردد. چسبندگی در ترکیب خاک و جاذب با خاصیت خمیری کم و زیاد به ترتیب در حدود 30% و 19% افزایش و کاهش می یابد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
14
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2374037 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!