ذوب پریدوتیت بالای زون فرورانش عامل شرایط ریداکس ماگمایی توده های کانه دار ذخایر مس پورفیری ده سلم و چاه شلغمی؛ آنالیز درجا زیرکن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

با استفاده از محاسبات مقادیر عنصر فرعی، فوگاسیته اکسیژن (fO2) و دمای تبلور زیرکن های (Ti-in-zircon) توده های نفوذی کوارتز مونزونیتی کانه دار کانسارهای مس-مولیبدن پورفیری چاه شلغمی و ده سلم محاسبه و شرایط اکسیداسیونی ماگمای مادر بررسی شد. مقادیر Ce4+/Ce3+ برای چاه شلغمی و ده سلم به ترتیب در بازه های 8 تا 295 با میانگین 125 و 3 تا 171 با میانگین 35 در بازه مطلوب برای کانی سازی پورفیری قرار نگرفت. مقادیر fO2 محاسبه شده برای چاه شلغمی در بازه 8/1- ∆FMQ  تا 6/0+ ∆FMQ با میانگین 6/0- ∆FMQ  و برای ده سلم در بازه محدود 3/1- ∆FMQ تا 4/0- ∆FMQ با میانگین 8/0- ∆FMQ قرار گرفت که حداقل به میزان 1+ ∆FMQ کمتر از مقادیر کانی سازی مس پورفیری شاخص در دنیا است. براساس مقادیر log fO2 زیرکن توده های کانه دار، ماگمای مادر از ذوب بخشی پریدوتیت گوشته ای بالای زون فرورانش با دخالت ضعیف صفحه فرورانشی منشا گرفته است. ذوب در شرایط نامناسب (زیر خط بافر مگنتیت-هماتیت (HM) و در شرایط بافر فایالیت- مگنتیت-کوارتز (FMQ)، و نبود مقادیر مس و گوگرد کافی در منشا)، که با شواهد در درون ذخیره مانند نبود همرشدی های مگنتیت-هماتیت حمایت می شود، برای کانی سازی مس پورفیری در دو منطقه ایده آل نبوده است. نتایج با داده های ژیوشیمی عنصر اصلی و فرعی و مقادیر ایزوتوپی Sr-Nd سنگ کل قبلی نیز حمایت می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
901 تا 918
لینک کوتاه:
magiran.com/p2375631 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!