تاثیر مداخلات رفتاری و مولفه های اقتصادی بر مشارکت در فعالیت های بدنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اتخاذ رویکردهای نوین، برای مقابله با کم تحرکی و ترویج فعالیت های بدنی یکی از اقدامات به کار گرفته شده توسط سیاست گذاران و تدوین گران برنامه های توسعه و ترویج فعالیت های بدنی و ورزش در جوامع مختلف می باشد. یکی از این رویکردها استفاده از ابزارهای اقتصاد رفتار می باشد. از این رو هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر مداخلات رفتاری و مولفه های اقتصادی بر مشارکت در فعالیت های بدنی بود.

روش

روش پژوهش، از نوع همبستگی بوده و اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد، که روایی محتوایی آن را 9 تن از صاحب نظران تایید کردند. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در بخش افراد فعال 78/0 و در بخش افراد غیرفعال 74/0 به دست آمد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه افرادی بوده است که از لحاظ جسمانی و پزشکی محدودیتی برای مشارکت در فعالیت های بدنی نداشته اند. تعداد 1659 نفر به پرسشنامه ها پاسخ داده اند و در نهایت تعداد 1401 پرسشنامه به وسیله نرم افزار استتا، مبنای تجزیه و تحلیل های آماری قرار گرفت.

یافته ها

نتایج در بخش افراد غیرفعال نشان داد، تجویز پزشک به تنهایی و همچنین تجویز پزشک به همراه افزایش هزینه های ورزشی و افزایش زمان کاری تاثیر مثبت و معنادار بر تصمیم به مشارکت در فعالیت های بدنی داشت. در بخش افراد فعال نیز، تجویز پزشک به همراه افزایش هزینه های ورزشی و کاهش درآمد تاثیر منفی و معنادار بر تصمیم به مشارکت در فعالیت های بدنی داشت.

نتیجه گیری

به طورکلی به متولیان توسعه ورزش و فعالیت های بدنی پیشنهاد می شود در تدوین برنامه های اجرایی خود به تفاوت های فردی افراد توجه کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
375 تا 382
لینک کوتاه:
magiran.com/p2377608 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!