قابلیت گیاه یونجه در پالایش خاک آلوده به نیکل و سرب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در دهه اخیر مسئله آلودگی خاک به فلزات سنگین ازجمله نیکل و سرب، یکی از مهم ترین مشکلات زیست محیطی به شمار می رود. بر اساس داده های آژانس حفاظت محیط زیست، نیکل در مقدار زیاد مضر و آلاینده ای خطرناک و سرب مهم ترین فلز آلاینده محیط می باشد. این مطالعه به منظور بررسی وضعیت آلودگی خاک پالایشگاه گچساران با استفاده از شاخص های زیست محیطی ضریب آلودگی، شاخص درجه آلودگی و شاخص اصلاح شده درجه آلودگی و بررسی پتانسیل گیاه پالایی یونجه که بومی منطقه گچساران است.

روش بررسی

 از خاک پالایشگاه گچساران در سال 1396 بعنوان مرکز آلودگی، چهار محدوده 500-0 متر، 1000-500 متر، 1500-1000 متر و 2000-1500 متر انتخاب گردید. در هر محدوده 5 نمونه خاک از عمق 0 تا 30 سانتیمتر سطح خاک برداشت گردید. برای اندازه گیری فلزات سنگین از دستگاه ICP-OES استفاده شد. از نرم افزار SPSS برای تجزیه آماری استفاده شد.

یافته ها

 آنالیز شاخص های زیست محیطی منطقه موردمطالعه را نسبت به عنصر نیکل با درجه آلودگی قابل توجه و نسبت به عنصر سرب با آلودگی بسیار بالا نشان می دهد. مقایسه میانگین غلظت نیکل و سرب در نمونه های خاک کشت شده با گیاه یونجه اختلاف معنی داری با میانگین غلظت نیکل و سرب در محدوده موردبررسی دارد.

بحث و نتیجه گیری

به طورکلی گیاه یونجه به عنوان گیاه بومی منطقه می تواند در شرایط نامناسب آلودگی باعث جذب و استخراج نیکل و سرب از خاک شود. نتایج نهایی این پژوهش نشان می دهد که توانایی گیاه یونجه در گیاه پالایی عنصر نیکل در خاک آلوده به مواد نفتی بیشتر از عنصر سرب در محدوده پالایشگاه گچساران می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p2380896 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!