بررسی سه روش غیر مستقیم در برآورد منحنی مشخصه رطوبتی خاک

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در پژوهش حاضر سه روش حل عددی معکوس، تابع انتقالی و شبکه عصبی مصنوعی در برآورد پارامترهای هیدرولیکی خاک مورد ارزیابی قرار گرفت. برای این منظور، آزمایش نفوذ آب به خاک از طریق استوانه های دوگانه در سه منطقه از استان اصفهان با بافت های مختلف خاک انجام شد. در هر منطقه نمونه های دست خورده و دست نخورده خاک از سه عمق) 10-0، 30-10 و 60-30 سانتی متر برداشت شده و ویژگی های مختلف فیزیکی و هیدرولیکی خاک در این نمونه ها اندازه گیری شد. در این پژوهش، برای برآورد پارامترهای هیدرولیکی به روش معکوس از نرم افزار HYDRUS-2D/3D استفاده شد. برای ارزیابی روش های مذکور از شاخص های ضریب همبستگی پیرسون (r)، ریشه میانگین مربعات خطا (RMSD)، اختلاف میانگین ها (MSD) و قدر مطلق خطای میانگین ها (MD) استفاده شد. نتایج نشان داد که روش حل معکوس یک روش قابل اعتماد برای تعیین پارامترهای هیدرولیکی خاک در مقیاس میدانی است. بر اساس ارزیابی های آماری صورت گرفته، منحنی مشخصه رطوبتی برآوردشده به روش حل معکوس با منحنی مشخصه رطوبتی به دست آمده از طریق برازش مدل ونگنوختن بر داده های اندازه گیری شده، همخوانی بسیار خوبی داشت. بیشترین مقدار ضریب تبیین (R2) بین میزان رطوبت حجمی اندازه گیری و برآورد شده در روش حل عددی معکوس مشاهده شد (9363/0= R2) و بعد از آن به ترتیب رطوبت حجمی برآوردشده با نرم افزار Rosetta (8629/0= R2) و تابع انتقالی قربانی دشتکی و همایی (8401/0= R2) قرار گرفتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
2529 تا 2538
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2384748 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!