درپوش های سرامیکی کندوی عسل: گنجینه ای ناشناخته از هنرهای عامه تبریز
یکی از گونه های ناشناخته از هنرهای تصویری قاجار و پهلوی، نقاشیهای روی درپوش های سفالین کندوی عسل است. این درپوشها به قطر تقریبی 23 سانتیمتر بر روی کندوهای حصیری به طول حدود 85 سانتیمتر نصب میشدند و یک سوراخ جهت عبور زنبورها در کناره آنها قرار داشت. در این مقاله برای اولین بار دهها نمونه از این درپوشها که از اواخر عصر صفوی تا دوره پهلوی اول ساخته شدهاند، معرفی میشود. مهمترین مسئله این تحقیق شناسایی محل تولید این درپوشها، دسته بندی مضامین نقوش و کتیبه ها و تحلیل محتوای آنهاست. نتایج نشان میدهد که این آثار را میتوان به سه گروه کلی کتیبه دار، نقاشیهای مذهبی و نقاشیهای غیرمذهبی دستهبندی کرد. در میان آثار کتیبهدار، اذکار و دعاهایی نوشته شده که باید آنها را وسیلهای جهت برآورده شدن حاجات و نیز تعویذی برای دفع بلاها از محصولات تلقی کرد. همچنین برخی از دعاها و آیات قرآنی در ارتباط با افزایش برکت محصول و نیز دفع چشمزخم هستند. علاوه بر کتیبه هایی با محتوای «ناد علی» و «اسم اعظم» که بر شیعی بودن آثار دلالت میکنند، تمام نقاشیهای مذهبی شناسایی شده نیز مرتبط با باورهای مذهب تشیع است. نقاشی های مذهبی شامل تصاویری از دلدل، پنجه و زیارتگاه های امامان شیعه ازجمله آستانه های کاظمین و نجف است. در میان نقاشیهای غیرمذهبی، بیشترین فراوانی به تصاویر حیوانات اختصاص دارد که آنها را در نقش مایه های درخت زندگی یا صحنه های شکار نشان میدهد.