واکاوی تصویرسازی زنان حاضر در کربلا با تاکید بر جایگاه حضرت زینب (س) در نسخ چاپ سنگی کلیات جودی
یکی از کتاب های ارزشمند چاپ سنگی دوره قاجار کلیات جودی است. حضور زنان کربلا در تصویرسازی های این کتاب بسیار بارز است. مسئله پژوهش حاضر ارزیابی تصاویر کلیات جودی و نگاره های مرتبط با زنان حاضر در کربلا با تاکید بر حضرت زینب(س) است. همچنین به مضامین مرتبط با وقایع اشاره دارد و با هدف واکاوی ویژگی های مضمونی و تجسمی نگاره های مذکور شکل گرفته است. نگاره ها چگونه مضامین و روایات وقایع را به تصویر کشیده اند؟ جایگاه بصری حضرت زینب(س)، سایر زنان کربلا و پوشش آنان در کتاب حاضر چگونه مطرح شده است؟ با توجه به نتایج این پژوهش که با رویکرد توصیفی- تحلیلی و با شیوه کتابخانه ای- اسنادی شکل گرفته است، نسخ و تصویرگران برخی کتب کلیات جودی که بدون تصویرگر ثبت شده بود، شناسایی و مطرح شده است. تصاویر بسیاری از روایت های معتبر اسلامی تبعیت نکرده، یا حتی فراتر از متن کتاب، با توجه به ذهن هنرمند نمود پیدا کرده است. برای نشان دادن منزلت حضرت زینب(س) و شاخص سازی، از تمرکزگرایی و سایر ویژگی های تصویری قداست استفاده شده است. پوشش وی نیز در سه گونه مختلف نشان داده شده است که درخور توجه است. مفاهیمی همچون صلابت، حمایت، صبر و حزن به وسیله مولفه های طراحی در صحنه ها بارز شده است.
-
تحلیل نگاره های سه حکایت عاشورا (وقایع تحریفی) در نسخه چاپ سنگی اسرارالشهاده (1268ق) موجود در کتابخانه ملی
، *، سید ابوتراب احمدپناه
مجله مبانی نظری هنرهای تجسمی، بهار و تابستان 1403 -
«تحلیل فرم و نقوش تزئینی آلبارلوهای والنسیای اسپانیا در قرن پانزدهم محفوظ در موزه متروپولیتن نیویورک»
مهدیه هاشمی*،
نشریه مطالعات هنر اسلامی، پاییز 1402 -
روایتگری تصاویر شهادت امام حسین (ع) در نسخه های چاپ سنگی (اسرارالشهاده، طوفان البکاء، وسیله النجات)
، *
پژوهشنامه گرافیک و نقاشی، پاییز و زمستان 1400