مطالعه و تعیین فلاونولیگنان ها در میوه های گیاه خارمریم جمع آوری شده از نقاط مختلف ایران به روش های اسپکتروفتومتری، TLC و HPLC

پیام:
چکیده:
مقدمه
سیلی مارین ترکیبی فلاونوییدی متشکل از 5 نوع فلاونولیگنان مختلف است که در میوه های رسیده گیاه خارمریم وجود دارد. این فلاونولیگنان ها شامل سیلی بین B,A، ایزوسیلی بین B,A، سیلی دیانین، سیلی کریسیتین و تاکسی فولین می باشند. سیلی بین ترکیب اصلی این ماده است. سیلی مارین دارای خواص آنتی اکسیدانت می باشد و به عنوان یک داروی موثر در درمان مسمومیت کبدی شناخته شده است.
هدف
جهت درک بهتر از مسیر متابولیسمی و تاثیر محیط رویش گیاه بر تجمع سیلی مارین میوه های رسیده این گیاه از نقاط مختلف کشور (شمال، غرب و جنوب غرب)، جمع آوری و میزان سیلی مارین اندازه گیری شد.
روش تحقیق: دانه های جمع آوری شده از مناطق مختلف ایران و با منشا مجارستان و همچنین دانه های حاصل از کشت رقم مجاری در گل خانه در محل پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی تهیه شده و مقدار کمی و کیفی ترکیبات فلاونوییدی پس از استخراج به سه روش اسپکتروفتومتری، TLC و HPLC مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
مطابق روش اسپکتروفتومتری بالاترین مقدار تجمع سیلی مارین مربوط به منطقه ولشت و سپس برازجان است. با انجام روش TLC و با مقایسه با نمونه های استاندارد 5 لکه مربوط به فلاونولیگنان های حاضر در سیلی مارین در تمام مناطق شناسایی شد. مقدار کمی این ترکیبات به روش HPLC بررسی شد و نتایج نشان می دهد که بالاترین مقدار سیلی مارین در دانه های مربوط به منطقه برازجان تجمع دارد. در این روش سیلی بین A و B، ایزوسیلی بین A و B به راحتی از یکدیگر جدا شده و قابل بررسی است.
نتیجه گیری
بنابر ضرورت تولید تجاری این گیاه و ثبات فرمولاسیون دارویی آن نیاز به ارزیابی وسیع تر و انتخاب ژنوتیپ برتر و خالص سازی آن جهت تولید صنعتی می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p238725 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!