تحلیل داده های مغناطیس سنجی و ژئوالکتریک بر اساس شواهد زمین شناسی و کانی شناسی در اکتشاف کرومیت های انبانی، افیولیت خوی شمال غرب ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این پژوهش، برای پی جویی زیرسطحی عدسی های کرومیتی، از روش های مغناطیس سنجی، مقاومت ویژه و قطبش القایی در پهنه های کرومیت دار زون افیولیتی خوی استفاده شد. سنگ درون گیر توده های کرومیت سرپانتینیت است که هر دو جابه جایی زمین ساختی شدیدی را متحمل شده اند. بررسی های کانی شناسی نشان داد که طی فرایند سرپانتینی شدن، کانی های مگنتیت، پیریت و سایر سولفیدهای فلزی در داخل شکستگی های توده های کرومیتی تشکیل شده اند. میزان بارپذیری های متفاوتی در مقاطع ژیوفیزیکی به دست آمد؛ اما این پژوهش نشان داد که بررسی های مغناطیس سنجی به تنهایی قادر به تمایز کامل توده های کرومیتی نیست. انتظار می رود میزان مقاومت ویژه به دلیل ویژگی فلزی کانسنگ کاهش یابد؛ ولی جابه جایی های زمین ساختی شدید بر روی توده های کرومیتی تاثیر متفاوتی گذاشته که با میزان مقاومت ویژه های متغیر خود را در مقاطع نشان می دهند. مقادیر قطبش القایی و مقاومت ویژه از سنگ میزبان سرپانتینیتی به سمت توده های کرومیتی دارای روندی کاهشی است؛ به طوری که مقادیر قطبش القایی در سرپانتینیت میزبان در دامنه 15 تا 22 میلی ولت بر ولت و در مورد توده های کرومیتی در دامنه 3 تا 6 میلی ولت بر ولت تغییر می کند. مقادیر مقاومت ویژه نیز در سنگ میزبان در دامنه 2500 تا 4000 اهم متر و بر روی توده های کرومیتی در دامنه 400 تا 600 اهم متر تغییر می کند. به عنوان یک نتیجه می توان گفت که تلفیق دو مقطع مقاومت ویژه و قطبش القایی با لحاظ ساختار زمین شناسی توده کانساری، ترکیب کانی شناسی و پتروفیزیکی می تواند کارایی خوبی در اکتشاف توده های کرومیت دار زیرسطحی داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
767 تا 787
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2389637 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!