ابعاد مدیریت داده های پژوهشی در کتابخانه های دانشگاهی علوم پزشکی قطب 7 کشور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هدف از این پژوهش، شناسایی ابعاد موثر مدیریت داده‌های پژوهشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، قطب 7 کشور بود.

مواد و روش‎ها

پژوهش حاضر یک مطالعه‌ی آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی است که در سال 1399 در کتابخانه‎های دانشگاهی علوم پزشکی قطب 7 کشور انجام شد. داده‌های بخش کیفی با پرسش‌نامه‌ی ‌ساختاریافته به روش دلفی‌فازی گردآوری شده و در بخش کمی، داده‌ها منتج از نتایج بخش کیفی بوده که برای گردآوری آن‌ها از پرسش‌نامه‌ی محقق‌ساخته استفاده شد. جامعه‌ی آماری پژوهش، 127 نفر از کتابداران دانشگاه‎های علوم پزشکی قطب 7 کشور بودند. در بخش کمی، از آزمون رتبه‌بندی Friedman، آزمون کفایت نمونه‌گیری‌ Bartlett's Test of Sphericity، آزمون t-test، آزمون‌ای تحلیل عاملی تاییدی و تکنیک مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شده است.

یافته‌ها

میانگین بارهای‌ عاملی همه‌ی مولفه‎ های مدیریت داده بالاتر از 8/0 و قابل ‌قبول بوده است. با اطمینان 99 درصد، نکویی برازش مدل‌های اندازه‌گیری در بخش کیفی، سبب اکتشاف مولفه‌های 12گانه زیرساخت داده، نقش نظارتی، استفاده‌ی مجدد، بودجه، سازماندهی، خدمات اطلاعاتی، اشتراک‌گذاری، آموزش و به‌روزرسانی، توزیع و انتشار، سیاست‌گذاری، ذخیره و نگهداری، حفاظت محتوای داده‌ها و تایید آن‌ها توسط خبرگان شد. نتایج آزمون t در بخش‌کمی نشان داد که بین وضعیت ‌مطلوب و موجود مدیریت داده در کتابخانه‌های دانشگاه‎های علوم پزشکی قطب 7، تفاوت معنی‌داری (18/050= t-value) وجود داشته و وضعیت موجود نسبت به مطلوب در حد پایین‌تر از متوسط بوده است.

نتیجه‎ گیری

وضعیت مدیریت‌ داده‌ها در کتابخانه‌های دانشگاهی علوم پزشکی (قطب 7 کشوری) در دستیابی به اهداف سازمانی، با چالش‎هایی مواجه است؛ لذا توجه و تقویت ابعاد مختلف شناسایی شده توسط این پژوهش در مدیریت داده‌ها، زمینه را برای دستیابی به اهداف سازمانی، پژوهشی و ارتقای سطح فعالیت‎های آموزش پزشکی و سلامت در دانشگاه‌های علوم پزشکی فراهم خواهد ساخت.

زبان:
فارسی
صفحات:
435 تا 447
لینک کوتاه:
magiran.com/p2389999 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!