واکاوی چرائی اختلاف فتوی در کفایت حج با بلوغ در احد الموقفین
مجزی بودن حج صبی در فرض ادراک احد الموقفین از مباحث فقهی پرچالش است؛ چراکه فقهای امامیه تا قرن ششم هجری به طور جزم، مدعی اجزای حج صبی در فرض حصول بلوغ قبل از احد الموقفین بوده اند؛ اما اولین کسی که در فتوای مذکور تردید کرد محقق حلی بود و فیض کاشانی از فقهای قرن یازدهم اساسا منکر اجزا می شود.چرایی عدول از جزم به انکار در دوره های فقهی، متوقف بر تبارشناسی این فتوا، بررسی مراحل تطور آن و نیز واکاوی ادله مورد استناد در هر دوره است. در این تحقیق، که به روش توصیفی تحلیلی به نگارش درآمده، ضمن تبیین مستندات و استدلالات قول به عدم اجزا، با پژوهش در کتب فقهی امامیه به تبارشناسی و کیفیت تطور فرع مذکور در خلال قرون متمادی پرداخته شده است تا از این رهگذر بتوان به چرایی این تفاوت دیدگاه دست یافت. مطابق تحقیق انجام شده، مهم ترین دلیل بر این امر، تنقیح مناط از حج عبد به حج صبی است که از سوی متقدمان صورت می پذیرفت. اما در دوره های بعد، رفته رفته مورد تردید و در نهایت انکار قرار گرفت و از آنجا که هیچ دلیل مقبولی جهت اثبات اجزای حج صبی در فرض مذکور وجود ندارد، مقتضای قاعده عدم اجزا خواهد بود.
-
جستاری درباره موارد انحصار مستند مشهور فقهای امامیه در فقه رضوی
*
نشریه فرهنگ رضوی، تابستان 1403 -
واکاوی مبانی فقهی ضمان در خسارات ناشی از استفاده از محصولات صنعتی با نشان استاندارد
زینب سنچولی*،
نشریه فقه و مبانی حقوق اسلامی، بهار و تابستان 1402 -
عدم حجیت خبر واحد در حصر معاملات و قراردادها
*،
فصلنامه جستارهای فقهی و اصولی، بهار 1403