تاثیر افزودن سطوح مختلف گیاه کاکوتی (Ziziphora clinopodioides) به جیره بر فعالیت هضمی-تخمیری باکتری ها و قارچ های بی هوازی شکمبه ی بره های پرواری عربی در شرایط برون تنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر استفاده از سطوح مختلف مکمل گیاه کاکوتی در جیره ی بره ی پرواری بر فعالیت هضمی-تخمیری باکتری ها و قارچ های استخراج شده از شکمبه ی آن ها انجام شد. در ابتدا، با روش هضم دو مرحله ای، بهترین سطح مکمل گیاه کاکوتی در جیره مشخص شد. برای این منظور، شش تیمار حاوی سطوح صفر (شاهد)، 2/0، 4/0، 6/0، 8/0 و یک درصد گیاه کاکوتی به یک جیره ی استاندارد بره های پرواری افزوده شد. سپس بر اساس تجزیه و تحلیل نتایج، از بین آن ها شاهد و تیمارهای حاوی سطوح 2/0 و 4/0 درصد برای تعیین اثر مکمل کاکوتی بر فعالیت قارچ ها و باکتری های بی هوازی شکمبه ای انتخاب شدند. مایع شکمبه برای آزمایش هضم دو مرحله ای و کشت باکتری ها و قارچ های شکمبه ای، از چهار راس بره ی نر عربی که به مدت چهار هفته با یک جیره ی پرواری (مشابه با ترکیب جیره ی بخش آزمایشگاهی) تغذیه شده بودند، تهیه شد. قارچ ها و باکتری های بی هوازی نیز از مایع شکمبه ی آن ها جدا و تخلیص شدند. در آزمایش هضم دو مرحله ای، با افزودن مکمل کاکوتی به جیره، قابلیت هضم ماده خشک، الیاف نامحلول در شوینده خنثی (NDF) و الیاف نامحلول در شوینده اسیدی (ADF) به طور معنی داری نسبت به تیمار شاهد افزایش نشان داد (05/0<p). بیشترین درصد قابلیت هضم ماده خشک، NDF و ADF در جیره ی حاوی 4/0 درصد کاکوتی و کمترین مقدار در جیره ی شاهد مشاهده شد؛ اما جیره های حاوی کاکوتی اختلاف معنی داری با یکدیگر نداشتند. غلظت نیتروژن آمونیاکی و pH در محیط کشت اختصاصی قارچ های شکمبه در روزهای اول، سوم و ششم انکوباسیون و میانگین غلظت کل دوره و نیز در زمان های 24، 48 و 72 ساعت پس از آغاز انکوباسیون جیره های آزمایشی با باکتری های بی هوازی شکمبه، تحت تاثیر تیمارهای آزمایشی قرار نگرفتند. با مکمل کردن کاکوتی در جیره، قابلیت هضم ماده خشک و NDF توسط قارچ ها در روز اول، سوم و ششم انکوباسیون و توسط باکتری های بی هوازی شکمبه در زمان های 24، 48 و 72 ساعت پس از آغاز انکوباسیون و میانگین کل دوره آزمایش به طور معنی داری افزایش یافت (05/0<p). تفاوت معنی داری در فعالیت هضمی قارچ ها و باکتری های بی هوازی شکمبه در بین جیره های حاوی کاکوتی مشاهده نشد. در مجموع، استفاده از مکمل کاکوتی در جیره بره های پرواری باعث بهبود فعالیت هضمی قارچ ها و باکتری های بی هوازی جدا شده از شکمبه آن ها شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
513 تا 524
لینک کوتاه:
magiran.com/p2395179 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!