تاثیر هشت هفته تمرینات فال پروف نظارت شده در خانه بر تعادل، کیفیت زندگی و ترس از افتادن سالمندان: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سالمندی یک فرآیند بیولوژیکی برگشت ناپذیر است که در دنیای امروز به چالشی بزرگ برای جوامع و انسانها تبدیل شده است. هدف از تحقیق حاضر تعیین تاثیر هشت هفته تمرینات فال پروف نظارت شده در خانه بر تعادل، کیفیت زندگی و ترس از افتادن سالمندان بود.

روش بررسی

26 سالمند بالای 60 سال با میانگین سن (25/5 ± 27/70 سال) بطور داوطلبانه در این مطالعه شرکت و به صورت تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل (13=n) تقسیم شدند. گروه تجربی، تمرینات فال پروف را به مدت 8 هفته 3 جلسه در هفته و هر جلسه 60 دقیقه انجام دادند. گروه کنترل در این مدت روتین معمول زندگی خود را داشتند. تعادل ایستا و پویا، ترس از سقوط و کیفیت زندگی به ترتیب با استفاده از تست های تعادل چهار مرحله ای و زمان برخاستن و رفتن، پرسشنامه ی بین المللی مقیاس کارآمدی افتادن و پرسشنامه ی کیفیت زندگی ارزیابی شد. آنالیز آماری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام گردید (05/0<p).

یافته ها

نتایج آنالیز آماری پس از مداخله تمرینی حاکی از بهبود معنی دار تعادل ایستا (003/0=p)، تعادل پویا (006/0=p)، کیفیت زندگی (03/0=p) و ترس از افتادن (012/0=p) در گروه فال پروف نسبت به کنترل بود.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج بدست آمده 8 هفته تمرینات فال پروف بصورت نظارت شده درخانه تاثیر مثبت و معناداری بر تعادل و کنترل پاسچر، کیفیت زندگی و ترس از افتادن سالمندان دارد. بنابراین پیشنهاد می گردد از این روش و برنامه تمرینی جهت افزایش توانمندسازی و پیش گیری از افتادن سالمندان استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p2396524 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!