بررسی ترجیحات استفاده کنندگان از فضاهای عمومی ورودی شهرها با تاکید بر معیارهای زیست محیطی (نمونه موردی: باغات سنتی اطراف ورودی شرقی قزوین)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

برنامه ریزی بدون توجه به ابعاد مختلف شهری در ورودی شهرها، سبب تجمیع کاربری های ناسازگار، بناهای پراکنده و بی ارزش و خیابان های عریض و بی روح در محورهای ورودی اکثر شهرها شده است. از آنجایی که ورودی شهر نخستین فضای شهری است که افراد با آن برخورد می کنند و نخستین تصویر ذهنی از یک شهر را در میان ساکنان و تازه واردان ایجاد می کند؛ لذا توجه به ترجیحات استفاده کنندگان از فضاهای ورودی شهر و کیفیات آن با تاکید بر معیار های زیست محیطی بسیار اهمیت داشته و ساماندهی آن را ضروری می کند. با توجه به ظرفیت قرارگیری باغات سنتی اطراف ورودی شرقی شهر قزوین و اهمیت بصری محورهای ورودی شهر، این پژوهش به صورت خاص تر به دنبال بررسی اثرات معیارهای زیست محیطی بر انتخاب و ترجیح استفاده کنندگان از محورهای ورودی شهر می باشد.

روش بررسی

این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از حیث ماهیت توصیفی-تحلیلی با ماهیت پیمایشی می باشد. در پژوهش حاضر 30 پرسشنامه ویژه متخصصان در سازمان های شهری توزیع گردید و در نهایت با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی AHP معیارهای کلی و زیرمعیارها وزن دهی و اولویت بندی شدند. قلمرو زمانی تحقیق بین سال های 1398-1399 می باشد.

یافته ها: 

نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل داده ها نشان می دهد که بیشترین درجه اهمیت معیارها از نظر متخصصین شهری به منظور افزایش ترجیحات استفاده کنندگان از فضای ورودی مربوط به معیار خوانایی است. پس از آن معیارهای سرزندگی، پذیرندگی، تشخص و بهداشت محیط هریک به ترتیب در ترجیحات استفاده کنندگان از فضای ورودی شهرها حایز اهمیت هستند.

بحث و نتیجه گیری:

 وضعیت هریک از معیارهای کیفی ترجیحات استفاده کنندگان از فضای ورودی در باغات سنتی ورودی شرقی شهر قزوین بررسی شده و در نهایت پیشنهادهایی به منظور ارتقاء کیفیت ورودی از طریق سکانس بندی ورودی ارایه گردیده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p2397021 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!