تاثیر تاریخ کاشت بر ویژگی های کمی و کیفی یونجه حلزونی (Medicago scutellata L.) تحت تاثیر عمق کشت و میزان بذر مصرفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

با توجه به سازگاری یونجه حلزونی (Medicago scutellata L.) به ویژه در مناطق نیمه خشک کشور، تامین علوفه با کیفیت، تثبیت نیترو‍ن و جلوگیری از فرسایش خاک جایگاه مهمی در تناوب زراعی یافته است، بنابراین، بررسی عوامل مدیریت زراعی در بهبود عملکرد کمی و کیفی آن اهمیت بسیاری دارد. هدف از این پ‍‍‍‍‍ژوهش، ارزیابی تاثیر عوامل مدیریت زراعی تاریخ کاشت (15 و 31 تیر ماه 1396)، عمق کاشت (1 و 2 سانتی متر) و میزان بذر مصرفی (5/2، 5/7، 5/12 و 5/17 کیلوگرم در هکتار معادل 20، 50، 85 و 125 بوته در مترمربع) بر ویژگی های کمی و کیفی علوفه یونجه حلزونی در شرایط اقلیمی اراک بود. آزمایش به صورت اسپیلت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار انجام شد، که تاریخ کاشت در کرت اصلی، عمق کاشت و میزان بذر در کرت های فرعی قرار گرفتند. نتایج آزمایش نشان داد که بیشترین وزن علوفه خشک و وزن خشک ساقه (به ترتیب 13/2884 و 71/1631 کیلوگرم در هکتار) در تیمار میزان بذر مصرفی 5/12 کیلوگرم در هکتار، در عمق کاشت یک سانتی متر و در تاریخ کاشت 31 تیر مشاهده شد. بر همین اساس میزان علوفه خشک حاصل از تاریخ کاشت 31 تیر 77/10 درصد و عمق کاشت یک سانتی متر 84/19 درصد به ترتیب بیشتر از تاریخ کاشت 15 تیر و عمق کاشت دو سانتی متر گزارش گردید. سهم وزن خشک ساقه در تاریخ کاشت 31 تیر و عمق کاشت یک سانتی متر به ترتیب 96/53 و 24/55 درصد از کل علوفه خشک بود. هم چنین سهم وزن خشک غلاف و برگ از علوفه خشک برای تاریخ کاشت 31 تیر به ترتیب 13/34 و 91/11 درصد و برای عمق کاشت یک سانتی متر به ترتیب 56/33 و 18/11 درصد گزارش گردید. با افزایش مقدار بذر مصرفی، درصد الیاف افزایش و درصد پروتیین خام رو به کاهش نهاد. با در نظر گرفتن قدرمطلق مقدار شیب (ضریب x) معادلات مربوط به این دو ویژگی مشخص گردید که تاثیرپذیری درصد الیاف از تراکم بیشتر از اثرپذیری درصد پروتیین خام از این تیمار است. با توجه به نتایج به دست آمده تاریخ کاشت 31 تیر، عمق کاشت یک سانتی متر و میزان بذر مصرفی 5/12 کیلوگرم در هکتار، عملکرد کمی و کیفی بهتری را نشان داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
689 تا 704
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2399777 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!