عوامل موثر بر بهره برداری از فرصت های کارآفرینانه در بخش کشاورزی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

فرصت به عنوان یک عنصر حیاتی برای درک کارآفرینی در بخش کشاورزی بیان شده است. تشخیص و بهره برداری از فرصت های کارآفرینانه از مهم ترین فرآیندهای تجارت کشاورزی محسوب می شوند. با این وجود، عوامل موثر بر تشخیص فرصت بیشتر از عوامل اثرگذار بر بهره برداری از فرصت ها مورد توجه قرار گرفته است. بررسی این مفاهیم در بخش کشاورزی کشورهای درحال توسعه، نیز یکی از موضوعاتی است که در پژوهش های کارآفرینی نادیده گرفته شده است. هدف این پژوهش پیمایشی، بررسی عوامل موثر بر تعداد فرصت های بهره برداری شده توسط کارآفرینان کشاورزی ایران بود. این عوامل با یک چشم انداز بخشی (با در نظرگرفتن بخش کشاورزی) مورد ملاحظه قرار گرفت.

مواد و روش ها

نمونه آماری این مطالعه را 256 نفر از کارآفرینان کشاورزی تشکیل دادند (721 =N). داده ها به وسیله پرسشنامه جمع آوری شد که روایی صوری آن توسط اساتید دانشگاه شیراز مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ اندازه گیری شد (0/92≥ α ≥ 0/78). تحلیل داده ها به وسیله نرم افزار R انجام گرفت.

یافته ها

یافته ها بیانگر اثر مثبت و معنی دار متغیرهای شبکه های اجتماعی (0/092 =B)، درک محیط کشاورزی (0/099 =B) و همچنین تجربه در زمینه ی کشاورزی (0/022 =B) بر تعداد فرصت های بهره برداری شده بود. تحصیلات (0/022- =B) دارای اثر منفی و معنی دار بر متغیر وابسته بود. بر اساس یافته ها، مردان در بهره برداری از فرصت های کارآفرینانه موفق تر از زنان و کارآفرینان ساکن روستا نیز در بهره برداری از فرصت های کارآفرینانه موفق تر از کارآفرینان شهری بودند.

نتیجه گیری

بر اساس یافته های این مطالعه، بهبود درک محیط کشاورزی، کسب تجربه، پیوستن به شبکه های گسترده در زنجیره کشاورزی، برای کارآفرینان کشاورزی پیشنهاد شد. همچنین، توسعه دانشگاه های کارآفرینانه و بهبود تصویر کشاورزی پیشنهادهایی بودند که برای دولت و سایر ذینفعان در حوزه کارآفرینی کشاورزی ارایه شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p2401297 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!