طراحی ساز و کارهای اشتغال پایدار در میان کشاورزان تنباکوکار شهرستان دشتستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

روستاها نقش انکارناپذیرشان در رشد اقتصادی، اجتماعی سیاسی اهمیت بالایی در نظام اجتماعی و جمعیتی کشورها دارند و کشاورزی به عنوان راهکار توسعه روستایی، بخش اعظم فعالیت‏های اقتصادی روستاییان را شامل می‏ شود. در حال حاضر پدیده‏ ی اشتغال‏ پایدار در جوامع روستایی بیش از گذشته مطرح است زیرا توسعه‏ ی شغلی و پایدار در میان روستاییان به ‏منزله یک استراتژی مهم است که می‏ تواند فرآیند توسعه ی روستایی را بهبود ببخشد. بنابراین، تنها با افزایش اشتغال در مکان‏ های روستایی می ‏توان از پدیده مهاجرت جلوگیری کرد زیرا منابع کشاورزی به تنهایی پاسخگوی نیازهای آنان نخواهد بود. خالی شدن روستاها از سکنه می‏ تواند تهدید بزرگی برای امنیت غذایی جامعه باشد. در این راستا مطالعه حاضر، با هدف طراحی سازوکار‏های اشتغال پایدار در میان کشاورزان تنباکوکار انجام شد.

مواد و روش ‏ها

در این مطالعه جهت شناسایی سازوکارهای اشتغال پایدار از پارادایم کیفی و روش داده بنیاد استفاده شد. شرکت کنندگان در این تحقیق شامل 18 نفر از کشاورزان تنباکوکار و خبرگان نظری با سابقه بیش از 10 سال در شهرستان دشتستان بودند. نمونه ‏های مورد مطالعه به ‏صورت هدفمند با روش گلوله‏ برفی انتخاب شدند. روش جمع ‏آوری اطلاعات استخراجی از شرکت‏ کنندگان مصاحبه آزاد بود.

یافته‏ ها

نتیجه ی حاصل از داده های گردآوری ‏شده بیانگر 48 چالش اصلی در میان تنباکوکاران بود. عامل‏ های حمایت پایین و خرید محصول با قیمت نامناسب توسط اداره دخانیات شهرستان، بروز آفات متعدد، حمایت پایین از تولید داخلی و افزایش واردات، کمبود حمایت های دولت از بخش کشاورزی، هزینه ‏ی ‏بالای خرید نهاده های کشاورزی در بازار آزاد و وجود دلالان از مهم‏ترین مشکلات تنباکوکاران بودند. عوامل استخراج ‏شده در هفت سازوکار اقتصادی و حمایتی (13 عامل)، کشاورزی و محیط‏زیستی (9 عامل)، بازاریابی (9 عامل)، صنعتی ‏سازی (4 عامل)، آموزشی و مهارتی (3 عامل)، سیاست‏ گذاری (6 عامل) و انگیزشی (4 عامل) دسته بندی و تحلیل شدند. درنهایت سازوکارها براساس ماهیت آن‏ها در قالب مدل استراوس و کوربین جایگذاری شدند.

نتیجه ‏گیری

به‏ طور کلی، نتایج این تحقیق می‏تواند بینش ‏های جدیدی را برای سیاست‏ گزاران توسعه ی ‏روستایی و کشاورزی فراهم کند زیرا تمامی مسایل و مشکلات اشتغال تنباکوکاران شناسایی شده و با برنامه‏ ریزی دقیق می‏ توان به پایدارسازی آنان کمک کرد. در این راستا پیشنهاد می‏ شود با برگزاری دوره ‏ها و کارگاه ‏های آموزشی- ترویجی زمینه توسعه کشت این محصول را در میان کشاورزان بر مبنای اصول علمی و دقیق فراهم نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2401301 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!