تحلیلی بر نقش نیروهای انتظامی در کنترل جرایم خشن در ایران

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

جرایم خشن از جمله مهم ترین جرایمی است که بیشترین حساسیت ها در جامعه را بر می‌انگیزد. بر این اساس مقاله در صدد تحلیل نقش نیروهای انتظامی در کنترل جرایم خشن است.

روش تحقیق

روش تحقیق کیفی، از نوع تحلیل مضمون است. مضمون یا تم عنصر کلیدی در این روش است. جامعه آماری تحقیق 18 نفر بوده که مشتمل بر 7 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد رشته کشف جرایم، 6 نفر از ماموران مرتبط با جرایم خشن، 2 نفر فرماندهان مرتبط با جرایم خشن و 3 نفر از اعضای هییت علمی دانشگاه علوم انتظامی در سال 1400 می‌باشند. روش نمونه‌گیری غیر تصادفی هدفمند از میان چهار گروه یاد شده (با در نظر گرفتن تنوع سن، سنوات خدمت، درجه، سمت و جایگاه، میزان تحصیلات، و رسته) انتخاب شدند. روش جمع‌آوری داده‌ها انجام مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته بود. برای ارزیابی روایی و پایایی داده‌های این پژوهش از معیارهای مقبولیت، همسانی، تعیین و انتقال پذیری براون و کلارک (2006) استفاده شد. کدهای به دست آمده از مصاحبه‌ها به روش شبکه مضامین، آتراید-استیرلینک (2001)، استفاده شده است.

یافته‌ها و نتیجه‌گیری

نشان می‌دهد که تقریبا 60 درصد پلیس‌ها موافق اجرای کنترل‌های سخت گیرانه‌اند؛ 60 درصد از آنها تعامل، همکاری و ارتباطات میان سازمان متکفل کنترل جرایم خشن، به‌ویژه قوه قضاییه با پلیس را در کنترل جرایم خشن موثر می‌دانند و نزدیک به 85 درصد مردم اجرای طرح های کنترل جرایم خشن از سوی پلیس را برنامه ریزی شده، هدفمند و موفق ارزیابی کرده‌اند. اگر چه برخی جرایم خشن (مانند انواع نزاع)؛ با تمام فراز و فرودهای خود هنوز کاهش محسوسی نداشته، لکن چشم انداز نمونه های تحقیق به آینده، مثبت است. آن‌ها مهم‌ترین چالش‌ها و موانع مرتبط با کنترل جرایم خشن را فقدان راهبردی مناسب و عملی، عدم حمایت از پلیس در تمامی سطوح، وضعیت و شرایط اجتماعی، مشکلات و چالش های قانونی و قضایی، ضعف در ارتباطات برون سازمانی، عدم تعامل یا ارتباطات نامناسب به‌ویژه با دستگاه قضا و عدالت کیفری دانسته‌اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p2403285 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!