سنتز و تعیین خواص نوری خطی و غیر خطی شیف باز N’,N-بیس (2-هیدروکسی بنزیلیدن) بنزیدین با استفاده از روش های جاروب Z و محاسبات کوانتم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این کار، خواص اپتیکی خطی و غیر خطی شیف باز N’,N-بیس (2-هیدروکسی بنزیلیدن) بنزیدین (HBB) به دو روش تجربی جاروب Z و محاسبات کوآنتمی مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور، ابتدا طیف جذبی ترکیب HBB در حلال های DMSO، DMF،CH3Cl  تهیه شده و اثر قطبیت حلال و نیز مقدار گاف انرژی آنها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان داده که نمونه حل شده در DMSO خواص غیر خطی بهتری نسبت به دیگر نمونه ها داشته است. سپس خواص غیر خطی نمونه به روش تکنیک جاروب Z محاسبه شده است. نتایج بدست آمده برای نمونه در حلال DMSO، نشان داد که مقدار ضریب شکست غیر خطی برابر 0.108×1010-cm2/W ، ضریب جذب غیر خطی برابر 0.14361×6-10 cm/W و پذیرفتاری مرتبه سوم برابر 4.437× 9-10 esu می باشد. همچنین به کمک محاسبات کوآنتمی، میزان گشتاور دوقطبی µ ، قطبش پذیری خطی α و همچنین ابرقطبش پذیری غیر خطی مرتبه دوم و سوم (β وγ) محاسبه شده است. هر دو نتاج به دست آمده از روش تجربی و محاسباتی نشان داد که ترکیب HBB از خواص غیر خطی بالایی برخوردار بوده و کاندیدای خوبی برای استفاده در ابزارهای اپتیکی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 93
لینک کوتاه:
magiran.com/p2404064 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!