تحلیل عملکرد ترابری معدن سرب و روی مهدی آباد با شبیه سازی گسسته

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مدیریت موثر ناوگان ترابری معادن تاثیر مهمی بر افزایش سوددهی و بهره وری تولید دارد و عدم تحقق اهداف برنامه ریزی شده تولید به علت افزایش تاخیرها و زمان انتظار ماشین ها، نظارت دایمی جهت بهبود عملکرد آنها را ضروری می نماید. در این تحقیق با بکارگیری تکنیک شبیه سازی پیشامد گسسته و نرم افزار Arena، مدل سازی وضعیت فعلی و تحلیل گلوگاه های عملیات بارگیری و حمل باطله استخراجی از معدن سرب و روی مهدی آباد انجام گرفت و بر مبنای نتایج شبیه سازی، رویکردهای مناسب بهبود عملکرد ناوگان پیشنهاد گردید. بدین منظور ابتدا با تحلیل عملیات تولید، حمل کننده ها به عنوان نهادها و بارکننده ها به عنوان منابع شبیه سازی در نظر گرفته شد و سه زیرسیستم پیت معدن، تعمیرگاه و دامپ های تخلیه تعریف گردید. سپس با تحلیل داده های زمان سنجی ، برآورد توابع توزیع مربوط به زمان فعالیت های بارگیری، تخلیه و پیمایش مسیرهای معدن و تاخیرات انجام گرفت. پس از اعتبارسنجی مدل و بر اساس نتایج شبیه سازی، معدن با افت بهره وری و بیکاری تعدادی از بارکننده ها مواجه می باشد که این موضوع با افزایش عمق معدن بیشتر خواهد شد به طوری که جهت جبران هر 300 متر افزایش مسافت حمل، نیاز به اضافه شدن حداقل 2 کامیون 30 تنی است. در ادامه رفتار سیستم در صورت تغییر پارامترهای مدل شبیه سازی گردید و با تعریف دو دسته سناریو شامل حذف بارکننده های کم کارکرد و اضافه نمودن کامیون ها در قالب 105 حالت مختلف، مدل اجرا و نتایج مورد تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج تحقیق، دو برابر شدن تعداد کامیون های 30 تنی، موجب حداکثر سازی هر دو معیار سرویس دهی متوسط بارکننده ها و حمل کننده ها می شود. از طرفی، امکان حذف 2 تا 3 بارکننده بدون تغییر قابل توجه در عملکرد بارکننده های فعال باقیمانده وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 27
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2404213 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!