عدم استیفای عدد در شهادت بر جرایم جنسی «نقدی بر قسمت اخیر ماده 200 ق.م.ا مصوب 1392»
علیرغم اینکه شهادت در فقه مصداق بارز بینه شرعیه و در حقوق موضوعه از ادله اثبات دعوی قلمداد شده است؛ لکن شارع حکیم بنابر ملاحظاتی از قبیل احتیاط در اعراض و فروج، در اثبات برخی از جرایم جنسی، نصاب خاصی از شهود را لازم دانسته است(چهار شاهد مرد). مدلول این شرط جز این نیست که در فرض عدم استیفای عدد، جرمی اثبات نشده و در نتیجه حدی نیز جاری نخواهد شد. لکن مسئله ای که سامان دادن جستار حاضر را سبب شده، این است که در فرض عدم ثبوت حد به جهت عدم احراز نصاب، تکلیف گواهان چه خواهد شد؟ ق.م.ا در پاسخ به این پرسش از رای مشهور فقیهان امامی تبعیت کرده و در ماده 200 چنین مقرر داشته است: «در صورتی که شهود به عدد لازم نرسند شهادت درخصوص زنا یا لواط، قذف محسوب می شود و موجب حد است». در مقابل پژوهش فرارو پس از احصای ادله مشهور، به این نتیجه دست یازیده است که صدق عنوان «قذف» بر عمل شاهدی که از باب انقیاد امر الهی مبادرت به ادای شهادت می نماید، ممتنع است؛ افزون برآنکه تحمیل چنین کیفری با «محسن» بودن گواهان ناسازگار است.
قذف ، شهادت ، شهود ، جرایم جنسی ، نصاب شرعی
-
تاملی بر امکان سنجی و انحای کاربست هوش مصنوعی در دانش فقه و حقوق اسلامی
مرتضی کشاورزی ولدانی*،
مجله پژوهش های فقهی، زمستان 1403 -
واکاوی سندی و محتوایی گزاره حدیثی «یقتل الناس حتی لا یبقی إلا دین محمد...»
*، منصوره ارجمندی فرد، لیلا مهرابی راد
نشریه پژوهش دینی، بهار و تابستان 1403 -
بررسی ماهیت بغی و محاربه؛ از ترادف تا تفاوت در اندیشه فقهی مذاهب پنج گانه اسلامی
مهدی نوریان*، ،
پژوهشنامه مذاهب اسلامی، پاییز و زمستان 1402 -
تحلیل مبانی سقوط قصاص با تجدد اسلام قاتل پس از جنایت (بررسی تبصره 2 ماده 310 قانون مجازات اسلامی)
*، محمدعلی محب الرحمان، شفیع عباسی اصل
نشریه آموزه های حقوق کیفری، بهار و تابستان 1402