شناسایی نقش رهبری خردمند بر توانمندی، تاب آوری اخلاقی، حفظ و نگهداری منابع انسانی با واسطه گری چابکی سازمانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 سبک رهبری با انتخاب و عملکرد خود تمامی سطوح سازمانی را تحت تاثیر قرار می دهد به شکلی که می توان گفت سبک رهبری هر سازمان میزان موفقیت آن را رقم می زند؛ از این رو این مطالعه با هدف شناسایی نقش رهبری خردمند بر توانمندی، تاب آوری اخلاقی و حفظ و نگهداری کارکنان با نقش میانجی چابکی سازمانی در وضعیت بحرانی کرونا انجام شده است.

روش

 پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، و از لحاظ شیوه اجرا جزء تحقیقات توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل تمام فرماندهان و نیروهای نظامی مشغول به کار در نیروی هوایی ارتش همدان بودند. به دلیل احتمال ریزش نمونه آن در وضعیت بحرانی کرونا و کمبود وقت نیروهای نظامی220 نفر به روش در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده ها شامل پرسشنامه های رهبری خردمند نوناک و تامکیوشی (2011)، توانمندی اخلاقی، تاب آوری اخلاقی نعمتی و همکاران (1399)، حفظ و نگهداری کارکنان لانگو و مورا (2011)، چابکی سازمانی شریفی و ژانگ (1999) است که روایی محتوایی مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرهای رهبری خردمند، توانمندی اخلاقی، تاب آوری اخلاقی، حفظ و نگهداری، چابکی سازمانی به ترتیب 0/91، 0/90، 0/92، 0/89و 0/93 گزارش شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها در سطح آمار توصیفی و استنباطی از نرم افزارهای SPSS و LISREL استفاده شد.

یافته ها

نتایج حاکی بود که رهبری خردمند می تواند به عنوان متغیر سازمانی مهم بر میزان توانمندی، تاب آوری اخلاقی، نگهداری کارکنان با همراهی متغیر چابکی سازمانی اثرگذار باشد.

نتیجه گیری

 سازمانها باید برای موفقیت در زمینه ارتقای توانمندی، تاب آوری اخلاقی، نگهداری کارکنان، چابکی سازمانی سبک رهبری خردمند را مدنظر داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p2406029 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!