روش شناسی مواجهه با مسائل اجتماعی (مطالعه موردی: مدیریت و اصلاح رفتار نوجوانان معتاد)

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
موضوع و اهداف

سوالی که در مواجهه با مسایل اجتماعی به ذهن خطور می کند این است که آیا فرد معتاد، مجرم، شرور یا منحرف اخلاقی است و باید او را مجازات کرد و حق زندگی را از او سلب نمود یا فرد معتاد، قربانی عوامل و شرایط خاصی شده است و اکنون به عنوان یک بیمار- مانند افراد مبتلا به سرطان- است و به کسی نیاز دارد که به او کمک کند و او را آنچه گرفتار شده، نجات دهد و تا بهبودی کامل به دنبال بهترین درمان باشد؟

روش و یافته

برخی از والدین در اثر ترس از آبروی خانواده در نزد مردم و به جای نجات فرزندان و جستجوی متخصص در این زمینه، ممکن است با خودخواهی برخورد کنند و یکی از دو روش تربیتی منفی را در مواجهه با نوجوانان معتاد خود انتخاب کنند: اول؛ ظلم شدید مانند تحقیر، ضرب و شتم و اخراج از خانه و دوم؛ بی توجهی شدید، عدم دخالت و بی اعتنایی به رفتارهای نادرست آنها. به همین دلیل است که به عنوان یک مسیولیت، سال ها این مسئله مورد بررسی و جستجو قرار گرفته تا بتوان با استفاده از شیوه های درست، فرزندان را از انواع اعتیاد نجات داد. این پژوهش، راهنمایی برای والدین و مربیان است؛ زیرا به پدیده اعتیاد در سنین نوجوانی می پردازد، دلایل روی آوردن نوجوانان به اعتیاد را برای اجتناب از آن و بررسی اثرات منفی اعتیاد بررسی می کند و مخاطبین را به روش های آموزشی، روان شناختی، رفتاری، اجتماعی و دینی راهنمایی می کند تا هر نوع اعتیاد را به صورت جداگانه درمان کنند.

نتیجه گیری

باید طرز فکر خود را نسبت به مسئله اعتیاد تغییر داد و معتاد را فردی بیمار دانست که موقعیتی را که در آن قرار دارد، دوست ندارد و ترجیح نمی  دهد. در عین حال باید در نظر داشت نوجوانی که گرفتار اعتیاد شده است، نمی تواند به تنهایی از شر آنچه رنج می برد، خلاص شود و نیاز به کمک دارد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
129 تا 150
لینک کوتاه:
magiran.com/p2406485 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!