مقایسه دردهای اسکلتی عضلانی، تعادل و کیفیت زندگی بین افراد سالم و مبتلا به کووید 19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اثرات آسیب ها و فشارهای روانی ناشی از بیماری کرونا بر افراد جامعه ممکن است بعدهای مختلف از جمله سبک زندگی، کیفیت زندگی، سلامت روانی و جسمانی را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر، بررسی و مقایسه عملکرد تعادل ایستا و پویا، کیفیت زندگی و میزان درد اسکلتی عضلانی بین افراد سالم و مبتلا به کرونا بود.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر توصیفی و از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، افراد دارای سابقه ویروس کرونا و افراد سالم 30-20ساله بودند. آزمودنی های پژوهش از شهرهای قم، تهران و مشهد بودند (40 نفر مبتلا به ویروس کرونا از هر شهر 20 نفر مرد و 20 نفر زن و 40 نفر سالم از شهر 20 نفر مرد و 20 نفر زن).آزمودنی ها به دو گروه بیمار و سالم تقسیم شدند. در این پژوهش برای ارزیابی عملکرد تعادل ایستا و پویا به ترتیب از آزمون های اصلاح شده لک لک و تعادل Y استفاده شد. همچنین برای ارزیابی میزان درد اسکلتی عضلانی از پرسش نامه نوردیک و برای ارزیابی کیفیت زندگی از پرسش نامه SF-36 استفاده شد.

یافته ها

نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که بین متغیرهای تعادل ایستا و پویا و کیفیت زندگی دو گروه تفاوت معناداری وجود داشت (0/05>P) و افراد سالم نمرات بیشتری را در آزمون های تعادل و عملکرد بهتری را در کیفیت زندگی ارایه دادند. نتایج آزمون یومن ویتنی نشان داد که در مقادیر مربوط به دردهای اسکلتی عضلانی نواحی گردن، شانه، قسمت فوقانی پشت، آرنج، مچ پا، قسمت تحتانی پشت، ران، زانو، مچ پا در 7 روز بین دو گروه، هم در مردان و هم در زنان تفاوت معناداری وجود داشت (0/05>P). به گونه ای که افراد مبتلا به کرونا میزان درد بیشتری را ثبت کردند. همچنین در میزان دردهای اسکلتی عضلانی در دوازده ماه گذشته بین دو گروه تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0<P).

نتیجه گیری

پیشنهاد می شود از نتایج مطالعه حاضر برای افزایش اطلاعات عمومی افراد جامعه استفاده شود. افراد مبتلا به ویروس کرونا و حتی سالم در دوران قرنطینه و در شرایط قرار گرفتن در معرض این بیماری، باید به آمادگی جسمانی و میزان دردهای اسکلتی عضلانی نواحی مختلف بدن توجه ویژه داشته باشند تا بتوانند آمادگی جسمی و روحی و کیفیت زندگی خود را در سطح مطلوب نگه دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
668 تا 679
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2407810 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!