بررسی قدرت فیبرینوژن سرم در تشخیص آپاندیسیت حاد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

آپاندیسیت شایع ترین علت دردهای حاد شکم با لزوم مداخلات جراحی است. دستیابی به تست هایی با قدرت تشخیصی بالا منجر به شناسایی دقیق و فوری آپاندیست حاد و پیشگیری از ایجاد عوارض، با انجام جراحی به موقع می گردد. این مطالعه با هدف تعیین قدرت فیبرینوژن سرم در تشخیص آپاندیسیت حاد در بیماران با علایم و نشانه های آپاندیسیت حاد انجام شد.

مواد و روش ها

این پژوهش مقطعی از نوع مطالعه تشخیصی بر روی 165 بیمار مراجعه کننده به اورژانس مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ساری با تشخیص آپاندیسیت که نتیجه پاتولوژی داشتند، طی دوره یک ساله از خرداد 1397 تا خرداد 1398 انجام گرفت. سطح فیبرینوژن قبل از عمل جراحی اندازه گیری شد. برای بررسی ارتباط بین سطح فیبرینوژن با متغیرهای دموگرافیک و بالینی آپاندیسیت حاد و وضعیت های آپاندیسیت پیچیده/ غیرپیچیده، آزمون های Student's t , Mann-Whitney وChi-square به کار گرفته شد. همچنین آزمون ROC Curve اجرا و شاخص های مرتبط با قدرت تشخیصی محاسبه شدند.

یافته ها

میانگین سطح فیبرونوژن در افراد با آپاندیس طبیعی mg/dl 50/5 ±278/0 و گروه دچار آپاندیسیت mg/dl 68/7 ± 394/4 بود (0٫0001>P). سطح زیر منحنی ROCبرابر با 794/0 (0/853-0/724=CI) بود. همچنین در نقطه برش اپتیموم mg/dl 344 میزان فیبرینوژن جهت تعیین آپاندیسیت، حساسیت 51/7 درصد، ویژگی 90/4درصد، ارزش اخباری منفی 94/4 درصد، ارزش اخباری مثبت 37/6درصد و نسبت درست نمایی مثبت و منفی به ترتیب 5/43 و 0/53 به دست آمد.

استنتاج

یافته های این مطالعه نشان داد که اندازه گیری سطح سرمی فیبرینوژن، به عنوان یک واکنش گر فاز حاد، برای غربالگری تشخیصی آپاندیسیت حاد و همچنین برای پیش بینی آپاندیسیت پیچیده مفید به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
70 تا 77
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2409200 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!