تاثیرات رویدادهای ورزشی مگا بر جوامع میزبان: مرور نظام مند مطالعات سه دهه اخیر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

 این مطالعه با هدف بررسی سیستماتیک مطالعات در مورد چگونگی اثرپذیری جوامع میزبان از رویدادهای ورزشی بزرگ انجام شده و منجر به شناسایی نقاط قوت و ضعف ادبیات شناسایی خلاهای موجود در این زمینه و ارایه استراتژی ها و پیامدهای جدید برای محققان بعدی شده است.

روش

 به منظور گردآوری اطلاعات،پایگاه داده های Web of Science ،Scopus ،Google Scholar و PubMed به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته و برای اطمینان از صحت بررسی ها از روش کفایت جستجوی دستی در مهم ترین منابع و اسناد انجام شده است. درواقع، بررسی و استخراج داده ها بر اساس یک پروتکل از پیش تعیین شده و سپس اسناد و داده های انتخاب شده مورد تحلیل قرار گرفته اند.

یافته ها

 نتایج نشان داد که تاثیرات رویدادهای ورزشی بزرگ بر جوامع میزبان را می توان در دو گروه اثرات مثبت و منفی دسته بندی کرد. با استناد به یافته ها، بیشتر مطالعات به بررسی موضوعاتی از جمله تاثیرات اقتصادی-اجتماعی، گردشگری، میراث، تصویر، رسانه ها، بهداشت، تاثیرات فرهنگی و زیست محیطی پرداخته اند. از موارد دیگر می توان به تاثیر مسایل روانی، فضایی، تجاری، داوطلبانه، مالی و تفریحی که به ندرت مورد توجه قرار گرفته اند، اشاره نمود.

اصالت و ابتکار مقاله

این مطالعه خلاصه ای کامل از مطالعات انجام شده در سه دهه گذشته را در اختیار سیاست گذاران و برنامه ریزان رویداد قرار می دهد، که یک منبع ارزشمند و معتبر برای درک فرایندهای تصمیم گیری مرتبط است. با مرور اسناد، نکاتی از اثرات برگزاری رویدادهای بزرگ روشن شد که قبلا کمتر مورد توجه قرار گرفته بودند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
13 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2410261 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!