فرآیند نگهداری تجهیزات پزشکی پایگاه های انتقال خون ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

نگهداری پیشگیرانه، نقش تعیین کننده ای در تضمین عملکرد مستمر، افزایش دقت و ایمنی تجهیزات پزشکی به عهده دارد. وجود این سیستم به میزان چشمگیری می تواند موجب کاهش هزینه های تعمیر و جایگزینی آن ها گردد. در این مطالعه اثربخشی روند نگهداری تجهیزات پزشکی 7 مرکز انتقال خون تهران، کرج، گیلان، مازندران، سمنان، شیراز و یزد طی سال های 97-95 بررسی شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه مقطعی، اثربخشی استقرار مدیریت نگهداری بر روی 201 دستگاه با سابقه فعالیت بیش از 5 سال در 7 مرکز انتقال خون ارزیابی شد. وضعیت عملکرد، اثربخشی بازدیدهای دوره ای و آموزش از طریق پرسشنامه و به صورت حضوری انجام گرفت و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمارهای توصیفی و استنباطی و تجزیه و تحلیل واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. یافته ها توسط 16 SPSS  ارزیابی گردید.

یافته ها

نتایج این مطالعه نشان داد که حدود 40% تجهیزات پزشکی این مراکز از ارزیابی منظمی برخوردار نیستند و شرایط عملکرد دستگاه ها، بازدید دوره ای و آموزش کاربران به ترتیب 87%، 64% و 43% در مقیاس خوب قرار داشتند. هم چنین با تجزیه و تحلیل واریانس مشاهد شد که میانگین امتیاز شرایط عملکرد تجهیزات، بازدید دوره ای و آموزش کاربران برحسب استانداردهای بین المللی از نظر آماری اختلاف معناداری ندارند.

نتیجه گیری

استقرار مدیریت نگهداری تجهیزات پزشکی منجر به استمرار عملکرد، افزایش دقت نتایج، زمان دسترسی و طول عمر مفید آن ها همراه با کاهش خرابی ها و هزینه تعمیرات گردیده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
52 تا 60
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2411709 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!