عصاره میوه های Basella alba، Grewia asiatica، Solanum nigrum و Ficus carica هیستوپاتولوژی بیضه ناشی از قرار گرفتن در معرض تتراکلرید کربن در موش های آلبینو را بهبود می بخشد: یک مطالعه تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تتراکلرید کربن (CCl4) به طور گسترده در صنایع مختلف استفاده می شود و باعث ایجاد استرس اکسیداتیو در انسان می شود. متاسفانه، این ماده به عنوان یکی از سموم قوی موثر در تولید مثل مردان نادیده گرفته شده است.

هدف

پژوهش حاضر هیستوپاتولوژی بیضه ناشی از CCl4 و بهبودهای حاصل از چهار عصاره پالپ میوه های دارویی (FPEs) را در موش گزارش می کند.

مواد و روش ها

60 موش نر آلبینو به شش گروه (10/گروه) به شرح زیر تقسیم شدند: a) گروه کنترل (Vc)، b) ,CCl4 (C) c-f)  CCl4+Basella alba (CBa), CCl4+Solanum nigrum (CSn), CCl4+Ficus carica (CFc), CCl4+Grewia asiatica (CGa). به استثنای گروه کنترل، CCl4 (1/0 میلی لیتر از 2/0 میلی لیتر بر کیلوگرم) در روغن ذرت به حیوانات داده شد. چهار عصاره گیاهی (هر کدام 1/0 میلی لیتر) به ترتیب به حیوانات گروه FPE مربوطه برای پنج روز متوالی بعدی داده شد، در حالی که حیوانات در گروه های Vc و CCl4 به جای FPE آب دریافت کردند.

نتایج

قرار گرفتن در معرض CCl4 منجر به تغییرات هیستومتری و بافت شناسی مختلف (از دست دادن بافت بینابینی و انواع اسپرماتیدهای بدون دم با سر بزرگ شده) شد که در همه موش ها به جز Solanum nigrum FPE پس از درمان این تغییرات بهبود داده شد. داده های میکرومتریک برش های بیضه نیز کاهش قابل توجهی در تعداد اسپرماتوگونی را نشان داد، در حالی که سطح مقطع سر اسپرم ها در گروه های CSn و C به طور قابل توجهی بالاتر بود.

نتیجه گیری

به جز Solanum nigrum، سه FPE دیگر به ویژه Ficus carica، خواص توانبخشی در برابر تغییرات مرتبط با مواجهه با CCl4 در هیستوپاتولوژی های بیضه از خود نشان دادند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
101 تا 110
لینک کوتاه:
magiran.com/p2412942 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!