تعیین میزان آلودگی تخم مرغ های شهرستان اردبیل به استافیلوکوکوس آرئوس، باسیلوس سرئوس، پروتئوس میرابیلیس و انتروباکترآئروژنز

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بیماری های زیونوز باکتریایی یکی از مهم ترین معضلات بهداشتی جوامع انسانی به شمار می روند که در این بین بیماری های منتقله از غذا از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. مواد غذایی با منشا دامی آلوده مانند تخم مرغ می تواند بعنوان یکی از منابع مهم انتقال بیماری ها به انسان باشد. لذا هدف از این پژوهش بررسی میزان آلودگی تخم مرغ های شهرستان اردبیل به گونه های باکتریایی گرم مثبت استافیلوکوکوس آریوس و باسیلوس سریوس و باکتریایی گرم منفی پروتیوس میرابلیس و انتروباکتر ایروژنز  بود. بدین منظور، با مراجعه به فروشگاه های خرده فروشی تخم مرغ در نقاط مختلف اردبیل تعداد 240 عدد تخم مرغ (80 تخم مرغ محلی، 80 تخم مرغ فله ای و 80 تخم مرغ مارک دار) به صورت تصادفی در مدت شش ماه طی سال های 1398 و 1399 جمع آوری گردید و در شرایط استریل به آزمایشگاه منتقل شدند. پوسته و محتویات تخم مرغ ها از نظر آلودگی باکتریایی با روش های استاندارد کشت، رنگ آمیزی گرم، تست های اکسیداز و کاتالاز مورد بررسی قرار گرفت. از 240 نمونه بررسی شده، در 14 نمونه (83/5 %) آلودگی باکتریایی شناسایی گردید. بیشترین آلودگی به ترتیب در تخم مرغ محلی (14/57 %)، تخم مرغ فله ای(72/35 %) و تخم مرغ مارک دار (14/7 %) مشاهده شد. میزان آلودگی باکتریایی در پوسته تخم مرغ های محلی، فله ای و مارک دار به ترتیب 50/7 %، 00/5 % و 25/1 % بود و در محتویات تخم مرغ های محلی و فله ای به ترتیب 50/2 % و 25/1 % بود. از محتویات تخم مرغ های مارک دار هیچ گونه باکتری جداسازی نشد. در بین نمونه های مورد بررسی آلودگی به گونه های پروتیوس و انتروباکتر وجود نداشت. به هرحال،  33/3 % نمونه ها به گونه های استافیلوکوکوس و 50/2 % نمونه ها به گونه های باسیلوس آلوده بودند. نتایج این بررسی نشان داد که آلودگی به گونه های استافیلوکوکوس و باسیلوس در تخم مرغ ها به ویژه تخم مرغ های محلی منطقه اردبیل وجود دارد که در صورت مصرف غیر بهداشتی تخم مرغ می تواند منجر به ایجاد بیماری های باکتریایی در انسان شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
209 تا 214
لینک کوتاه:
magiran.com/p2415021 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!