رفتار لرزه ای سازه های قاب خمشی بتن آرمه 3 و7 طبقه تحت اثر خوردگی آرماتور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

خوردگی آرماتورها مهمترین عامل کاهش دوام سازه های بتنی محسوب میشود. اغماض از اثرات خوردگی تبعات ناخوشایندی به همراه دارد و میتواند منجر به خرابی سازه پیش از پایان عمر مفید آن شود. خوردگی باعث کاهش سطح مقطع آرماتورها، تغییر مشخصات مکانیکی فولاد، کاهش مقاومت فشاری بتن و در نهایت باعث کاهش ظرفیت و شکل پذیری سازه ها می شود. در این مطالعه ابتدا اثرات خوردگی بر منحنی لنگر-انحنا اعضای سازه ای (تیر و ستون) مطالعه شده و سپس با رویکرد دستورالعمل هایی چون نشریه 360 و FEMA-356 مقایسه می شود. پس از آن، برای ارزیابی تاثیر خوردگی فولاد بر عملکرد سازه های موجود دو سازه قاب خمشی بتن آرمه 3 و 7 طبقه بر اساس پلاستسیته متمرکز مدلسازی شده و دو سناریوی خوردگی به صورت 10% و 20% کاهش سطح مقطع آرماتور برای اعضای سازه ای به منحنی رفتار غیرخطی لنگر-دوران اعمال می شود. سپس با تحلیل استاتیکی غیرخطی سازه ها تحت سناریو های خوردگی مذکور، منحنی ظرفیت سازه و همچنین پارامترهای طراحی اضافه مقاومت و ضریب شکل پذیری استخراج می شود. با مقایسه منحنی ظرفیت سازه و پارامترهای طراحی تحت سناریوهای مختلف خوردگی به تفاوت عملکرد آن ها در اثر خوردگی پی خواهیم برد. نتایج نشان می دهد که ضریب آگاهی 0.75 طبق رویکرد دستورالعمل های نشریه 360 و FEMA-356 جهت در نظر گرفتن خرابی و زوال یافتگی اعضا برای محاسبه منحنی لنگر-انحنا اعضای خورده شده، در خوردگی با سناریو 10% غیراقتصادی و محافظه کارانه و در خوردگی با سناریوی 20% غیرایمن است. بنابراین توصیه می شود، در صورتی که خوردگی عامل زوال و کاهش ظرفیت سازه باشد، حتما برنامه ریزی برای انجام آزمایشات کافی جهت تعیین رفتار واقعی عضو و سازه فراهم شود. همچنین مشاهده می شود که در اثر اعمال سناریوهای مختلف خوردگی، ظرفیت سازه های 3 و 7 طبقه به میزان 19 الی 36 درصد کاهش یافته است. همچنین کاهش شکل پذیری این سازه ها در اثر خوردگی بین 8 الی 28 درصد میباشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
233 تا 250
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2415815 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!