مطالعه ی عددی رفتار حرارتی ستون های فولادی پر شده با بتن به همراه پوشش حرارتی منبسط شونده IFC

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
خطر بالقوه آتش سوزی یکی از پدیده های مهمی است که می تواند باعث خسارت به سازه شود. بنابراین، برای ستون ها به عنوان اجزای باربر اصلی یک سازه که به دلایل ایمنی نیاز به مقاومت کافی در برابر آتش دارند، اضافه کردن پوشش محافظ آتش امری ضروری است. در این پژوهش تاثیر پوشش رنگ منبسط شونده روی توزیع دما در مقطع و زمان مقاومت در برابر آتش ستون های فولادی پر شده با بتن که مناسب مناطق با لرزه خیزی بالا و ساختمان های بلند هستند، مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور ابتدا مدل اجزای محدود یک ستون فولادی پر شده با بتن تحت اثر آتش استاندارد ایزو 834، طبق داده های آزمایشگاهی موجود، تهیه و تحلیل شده است. پس از صحت سنجی نتایج بدست آمده از مدل اجزای محدود در مقایسه با داده های آزمایشگاهی، نمونه های مختلفی از ستون های با مقاطع دایره، مستطیل، مربع و بیضی به صورت محافظت شده، بر اساس آیین نامه ی فولاد ایران طراحی و توسط نرم افزار اجزای محدود آباکوس مدل سازی و تحلیل شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد پوشش رنگ منبسط شونده باعث افزایش مدت زمان تاب آوری در برابر آتش ستون های فولادی پر شده با بتن با سطح مقطع دایره، مربع، مستطیل و بیضی به ترتیب به میزان، 2/2، 3/3، 14/4 و 36/3 برابری نسبت به نمونه های مذکور بدون پوشش محافظتی شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
248 تا 263
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2416028 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!