نقد اشکالات فخررازی به ابن سینا درباره حقیقت علم
فلاسفه مسلمان اگرچه بصورت خاص به مباحث معرفتشناسی نپرداختهاند اما در باب کلیات علم و معرفت، بتفصیل سخن گفتهاند. شیخالرییس، در آثار متعدد خود، بمناسبتهای مختلف، تعابیر متفاوتی درباره چیستی علم بیان کرده و گاهی علم را صرفا کیف، گاهی کیف دارای اضافه و گاه صرفا اضافه دانسته است. همچنین تعبیر علم به تجرد از ماده نیز در آثار او بچشم میخورد. این تعدد عبارات، برای افرادی همچون فخررازی، دستاویزی شده تا اندیشه شیخ را مورد نقد و جرح قرار دهند. فخررازی در مواضع متعدد از آثارش تاکید میکند که دیدگاه ابنسینا در باب علم متشتت بوده و نتوانسته به دیدگاهی واحد درباره حقیقت علم دست یابد. پژوهش حاضر که به روش تحلیلی توصیفی و با رویکرد نقادانه نوشته شده، میکوشد پس از نقل ادعای فخررازی، صحت آن را ارزیابی نماید، سپس بسراغ آثار او رفته تا تعاریف علم نزد وی را بررسی نماید. نتیجه بدستآمده از بررسیها نشان میدهد که اگرچه برخی مشکلات مبنایی در دیدگاه شیخالرییس وجود دارد، اما سخنان ابنسینا بر اساس مبانی او، مستحکم و قابل تحویل به دیدگاهی واحد است این درحالیست که رازی خود در مسئله مذکور دچار دوگانهگویی شده است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.