برنامه ریزی بهینه سیستم های تهویه مطبوع با کنترل همزمان نقطه تنظیم ترموستات و پهنای باند مرده با در نظر گرفتن مدیریت ریسک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سیستم های تهویه مطبوع به عنوان بزرگ ترین مصرف کنندگان تجاری و خانگی، نقش مهمی در پاسخگویی بار دارند. در این پژوهش با استفاده از داده های پیش بینی دمای هوا و پیش بینی قیمت برق، برنامه ریزی بهینه نقطه تنظیم ترموستات به نحوی انجام شده است که هزینه برق مصرفی کاربر حداقل شود. پیش بینی قیمت برق با استفاده از مدل آریما و پیش بینی دمای هوا با استفاده از زنجیره مارکف صورت گرفته است. از آنجا که پیش بینی ها دارای قطعیت نیستند، باید ریسک در نظر گرفته شود. بدین منظور با تولید سناریوهای مختلف و با استفاده از CVaR  تلاش شده است تا ریسک مدیریت شود. با کمک داده های فوق و با استفاده از الگوریتم فراابتکاری GWO، برنامه ریزی بهینه نقطه تنظیم ترموستات و پهنای باند مرده انجام شده است. نتایج نشان می دهند که این شیوه برنامه ریزی می تواند اثر مهمی در مشارکت سیستم های تهویه مطبوع در پاسخگویی بار داشته باشد. همچنین نشان داده شده است که مدیریت باند مرده نقش موثری در مدیریت مصرف انرژی ایفا می کند. با مطالعه سطح ریسک پذیری افراد مختلف، نشان داده شده است که افراد ریسک پذیرتر مشارکت بیشتری در برنامه های پاسخگویی بار دارند و هزینه انرژی کمتری را متحمل می شوند. همچنین اثر دمای مطلوب کاربر بر انرژی مصرفی و هزینه کاربر سنجیده شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
297 تا 306
لینک کوتاه:
magiran.com/p2419467 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!