مطالعه هیستوپاتولوژیکی ضایعات ریوی و شناسایی مولکولی پاستورلوز و مایکوپلاسموز در کشتارگاه فریمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پاستورلوز و مایکوپلاسموز مهم ترین بیماری های تنفسی باکتریایی هستند که از لحاظ اقتصادی سبب کاهش تولید، کاهش وزن، افزایش میزان مرگ و میر در گله های گوسفندان شیری و گوشتی می شوند. این مطالعه جهت تعیین خصوصیات هیستوپاتولوژیکی و مولکولی ضایعات ریوی ایجاد شده توسط پاستورلوز و مایکوپلاسموز در گوسفندان کشتار شده در فریمان انجام شد. 4960 ریه از گوسفندان کشتار شده در کشتارگاه فریمان در سال های 1399-1398 جمع آوری شد. 90 ریه از 4960 (81/1 درصد) که از لحاظ ماکروسکوپی مشکوک به پنومونی بودند بررسی میکروسکوپی شدند. واکنش زنجیره پلیمراز جهت شناسایی مولکولی پاستورلا مولتی سیدا و مایکوپلاسما اوی نومونیه انجام شد. همچنین، آنالیز آماری مربع کای انجام شد و داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 20 آنالیز شدند. آنالیز مولکولی نشان دهنده 16 نمونه مثبت پاستورلا مولتی سیدا (032/0 درصد) بود اما مایکوپلاسما اوی نومونیه در تمامی نمونه ها منفی بود. در ارزیابی هیستوپاتولوژیکی، متداول ترین ضایعه، برونکوپنومونی چرکی بود (16/1 درصد). به علاوه، ارتباط آماری معنی داری بین سن، جنس و فصل با پاستورلا مولتی سیدا وجود نداشت (05/0 >p). این یافته ها آشکار کرد که پاستورلا مولتی سیدا یکی از عوامل متداول مسبب پنومونی باکتریایی در گوسفندان کشتار شده در فریمان است و مشخصات هیستوپاتولوژیکی آن قابل توجه می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 61
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2421729 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!