بررسی تعداد تکرارهای CAG در ژن گیرنده آندروژن و خطر بروز سندرم تخمدان پلی کیستیک در زنان ایرانی: یک مطالعه مورد شاهدی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک اختلال هتروژن و ناهمگون با شیوع بالاست که در حدود 20-15% از زنان در سن باروری به این بیماری مبتلا هستند. شناسایی و تشخیص این بیماری بر اساس معیارهای روتردام انجام می‎شود. در واقع، هایپرآندروژنیسم، فاکتور اصلی و کلیدی در اتیوپاتوژنی این سندرم است. تاکنون بیش از 70 ژن کاندید مرتبط با این سندرم شناخته شده اند که، ژن گیرنده آندروژن، یکی از این ژن هاست. گیرنده آندروژن (AR)، یک گیرنده استروییدی از خانواده فاکتورهای رونویسی هسته ای فعال شونده بواسطه لیگاند است که ژن آن بر روی کروموزوم Xq11-12 قرار دارد. در انتهای آمین (N-terminal) پلی پپتید حاصل از اگزون شماره 1 این ژن یک تکرار پلی مورفیک سه نوکلیوتیدی CAG کدکننده گلوتامین وجود دارد. بعضی مطالعات حاکی از آن است که تکرار کوتاهتر این تکرارها موجب افزایش حساسیت گیرنده آندروژن می شود

هدف

در این مطالعه به بررسی ارتباط بین پلی مورفیسم تکرارهای CAG ژن گیرنده آندروژن و خطر بروز PCOS در جمعیت زنان ایرانی در یک مطالعه مورد-شاهدی پرداخته شده است.

مواد و روش ها

160 زن ایرانی 17 تا 40 ساله در این مطالعه مورد-شاهدی شرکت کردند: بر اساس معیارهای روتردام ، 80 زن به عنوان بیمار PCOS و 80 زن به عنوان شاهد سالم در نظر گرفته شدند. سایر فاکتورهای فنوتیپ مشابه مانند هیپرآندروژنیسم به عنوان PCOS در نظر گرفته نشدند. به کمک تست PCR فراوانی تکرارهای سه نوکلیوتیدی CAG در بیماران PCOS بررسی و با فراوانی این تکرارها در گروه کنترل غیر PCOS مقایسه شد، نتایج این تست برروی ژل آگاروز و ژل پلی اکریل آمید مشاهده و سپس تعیین توالی گردید.

نتایج

نتایج ما نشان داد که ارتباط معنی داری بین تعداد تکرارهای CAG در ژن AR و خطر بروز PCOS در زنان مورد مطالعه وجود ندارد.

نتیجه گیری

برخلاف بعضی گزارش های پیشین، نتایج ما حاکی از آن است که طول توالی و پراکندگی الل CAG در بین بیماران مبتلا به PCOS و افراد سالم تفاوتی وجود نداشته و تعداد تکرارهای CAG نمی‎تواند نشانه PCOS باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
195 تا 202
لینک کوتاه:
magiran.com/p2423635 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!