ارزیابی گزینه های مختلف سیستم انتقال آب بین حوضه ای با استفاده از روش تصمیم گیری چند معیاره (مطالعه موردی: طرح انتقال آب بهشت آباد)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

نیاز روز افزون منابع آب برای اهداف مختلف همچون کشاورزی، شرب و صنعت، دستیابی به آب قابل برنامه ریزی را با مشکلات و محدودیت های فراوانی مواجه کرده است. در سال های اخیر، به سبب افزایش جمعت شهرها و عدم توزیع مکانی منابع آب، انتقال آب بین حوضه ای اجتناب ناپذیر بوده و به عنوان یکی از راهکارهای حل مشکلات کمبود آب مطرح است. با توجه به پیچیدگی طرح های انتقال آب بین حوضه ای به سبب تعدد عوامل درگیر مانند مسایل زیست محیطی، حقابه و بیلان آب، توجهات اجتماعی و مهاجرت، تصمیم گیری در خصوص انتقال آب و یا تاثیر انتقال آب حوضه ای بسیار مهم است. علی رغم وجود روش های متنوع تصمیم گیری چندمعیاره، هنوز این روش ها به شیوه مناسب در پروژه های اجرایی و زیربنایی ملی همچون انتقال آب حوضه ای استفاده نشده اند. یکی از طرح های زیربنایی انتقال آب حوضه ای، انتقال آب از چهارمحال و بختیاری به فلات مرکزی ایران موسوم به طرح بهشت آباد است. در پژوهش حاضر سه گزینه پیشنهادی طرح انتقال آب بهشت آباد با در نظر گرفتن 14 معیار کمی و کیفی با استفاده از پرسش نامه مقایسات زوجی، نظر خبرگان و متخصصان با روش تحلیل سلسله مراتبی که از روش های تصمیم گیری چندمعیاره می باشند، رتبه بندی گردیدند و گزینه برتر برای انتقال آب مشخص شد. نتایج نشان داد، معیار هزینه جاری و هزینه سرمایه مهم ترین معیار بود و معیار مشکلات زمین شناسی مخزن به عنوان کم اهمیت ترین معیار معرفی شده اند. همچنین با تغییر در مقادیر وزن هر معیار، تحلیل حساسیت معیارهای مورد مطالعه سنجیده شد. نتایج این پژوهش می تواند مسیر ساده ای به جهت بکارگیری روش شناسی پروژه های انتقال آب حوضه ای علی الخصوص در برخی موارد که هیچ گونه دید روشنی از مخاطرات و فرجام آن ها نیست؛ ارایه دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p2424224 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!