بررسی نگرش و عملکرد مادران در مورد مصرف آنتی بیوتیک در کودکان کمتر از 5 سال بستری در بخش و اورژانس بیمارستان شهید صدوقی یزد در سال 1399 -1398

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مقاومت میکروبی ناشی از مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها می تواند سلامت عمومی جامعه را به خطر بیاندازد. عوامل گوناگونی در مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها توسط مادران برای کودکانشان نقش دارند. هدف این مطالعه بررسی نگرش و رفتار مادران در مورد مصرف آنتی بیوتیک کودکان کمتر از 5 سال در شهر یزد بود.

روش بررسی

در این مطالعه توصیفی مقطعی، 302 مادر دارای کودک زیر 5 سال در سال های 98-99 وارد مطالعه شدند و پرسش نامه نگرش و عملکرد مادران در مورد مصرف آنتی بیوتیک تکمیل شد. سپس اطلاعات به دست آمده وارد نرم افزار آماری SPSS version 16 گردید و از نظر آماری 0/05P< معنی دار در نظر گرفته شد.

نتایج

سطح نگرش مادران در60 نفر (20 %) ضعیف، 180 نفر(59/5 %) متوسط و 62 نفر(20/5 %) خوب بود. سطح عملکرد در 55 نفر(18/2 %) ضعیف،210 نفر(69/5 %) متوسط و 37 نفر (12/3 %) خوب بود. مادران با میزان تحصیلات بالاتر به طور معنی داری از سطح نگرش (0/000P=) و عملکرد (0/007P=) بالاتری برخوردار بودند. با افزایش تعداد فرزندان ، سطح نگرش (0/03P=) و عملکرد (0/02P=) مادران به طور معناداری کمتر بود.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج این مطالعه، اکثر مادران در استفاده از آنتی بیوتیک ها از نگرش و عملکرد متوسطی برخوردارند. هم چنین تعداد قابل توجهی مصرف آنتی بیوتیک بدون تجویز پزشک را ذکر نمودند. بنابراین، برای کاهش مصرف نادرست آنتی بیوتیک ها، توجه به برنامه های آموزشی با برنامه ریزی مناسب توسط رسانه های عمومی توصیه می شود. آموزش پزشکان و نظارت بر عملکرد ایشان، نظارت دقیق بر فروش آنتی بیوتیک ها در داروخانه ها برای کاهش مصرف آن ها بدون تجویز پزشک منطقی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
4576 تا 4582
لینک کوتاه:
magiran.com/p2424433 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!