اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تاب آوری و شدت تجربه درد زنان مبتلا به سردرد مزمن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پیشرفت های نظری و توسعه پژوهش ها، مبانی لازم را برای مفهوم سازی سردرد به عنوان یک اختلال روانی- فیزیولوژیکی فراهم آورده و سرانجام باعث استفاده از درمان های رفتاری و روان شناختی برای سردرد شده است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تاب آوری و شدت تجربه درد زنان مبتلا به سردرد مزمن بود.

مواد و روش ها

روش پژوهش، نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را زنان مبتلا به سردرد مزمن که در سال 1398 برای درمان سردرد خود به کلینیک های دولتی مغز و اعصاب شهر اصفهان مراجعه کرده بودند تشکیل دادند. 30 نفر با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب، و به صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. اعضای گروه آزمایشی، در 8 جلسه 5/1 ساعته درمان اختصاصی را دریافت کردند. گروه کنترل درمانی دریافت نکردند. داده ها توسط آزمون تحلیل واریانس آمیخته با اندازه گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

در پیش آزمون، میانگین و انحراف معیار نمره تاب آوری و شدت تجربه درد در گروه آزمایش و کنترل اختلاف معناداری نداشت (05/0<p). شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، تاب آوری و شدت تجربه درد زنان مبتلا به سردرد مزمن را در پس آزمون بهبود بخشیده است (001/0>p). در مرحله پیگیری، اثر  شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی ماندگار بود (001/0>p).

نتیجه گیری

شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی احتمالا با کاهش فاجعه آمیزکردن سردرد، و در نتیجه کاهش ترس مرتبط با درد در کاهش شدت سردرد، و از این رو در افزایش تاب آوری زنان مبتلا به سردرد مزمن موثر بوده است، بنابراین ممکن است راهبرد پیشگیرانه مفیدی تلقی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p2425389 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!