ارتباط آزمونهای غربالگری حرکتی (FMS) و سطح آمادگی جسمانی در دانشجویان دانشگاه افسری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آمادگی جسمانی یکی از عوامل تعیین کننده در کارآیی و عملکرد نیروهای نظامی می باشد. یکی از عوامل مهم در ارتقای سطح آمادگی جسمانی و بهبود عملکرد عضلانی، تشخیص سریع نقص در حرکت و ثبات توسط آزمون غربالگری حرکتی می باشد. لذا هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط آزمون های غربالگری حرکتی و سطح آمادگی جسمانی دردانشجویان دانشگاه افسری می باشد.

روش کار

در این پژوهش توصیفی-همبستگی از بین کلیه دانشجویان در حال تحصیل در یکی از دانشگاه های نظامی کشور در سال 1398 تعداد 260 نفر به صورت در دسترس به عنوان نمونه نهایی انتخاب شدند. سپس داده ها با استفاده از آزمون 7 مرحله ای غربالگری حرکتی و همچنین آزمون های آمادگی جسمانی شامل دراز و نشست، شنا و دوی 3200 متر جمع آوری گردید. از آزمون های همبستگی پیرسون ورگرسیون تک متغیره در بسته نرم افزاری SPSS نسخه 24 جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.

نتایج

یافته های تحقیق نشان داد بین میزان آمادگی جسمانی و آزمون غربالگری حرکتی ارتباط معناداری وجود دارد. هم چنین بین آمادگی جسمانی و آزمون دیپ اسکات، لانچ، بالابردن فعال پا، پایداری چرخشی ارتباط معناداری وجود داشت اما بین آمادگی جسمانی و آزمون گام برداشتن از روی مانع و بالا آوردن فعال پا ارتباط معنا داری وجود نداشت.

نتیجه گیری

یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که برنامه های پیش بینی شده جهت ارتقای سطح آمادگی جسمانی مناسب بوده و لذا به نظر می رسد بررسی فاکتورهای موثر در ارتقای آزمون غربالگری حرکتی و قرار دادن  آن ها در برنامه تمرینی جهت ارتقای سطح آمادگی جسمانی، برگزاری آزمون غربالگری حرکتی در بدو ورود دانشجویان جهت شناسایی نقاط ضعف و برنامه ریزی جهت تقویت آن ها مفید و موثر می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 25
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2426159 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!