ویژگی های کانی شناسی، طیف سنجی رامان و محاسبه پارامترهای بلورشناسی بیوتیت با ساختار هگزاگونال در میگماتیت و هورنفلس های بروجرد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بیوتیت در انواع بسیار متنوعی از سنگ ها وجود دارد و ساختار آن می تواند عناصر مختلفی را در خود جای دهد. از اینرو، ترکیب بیوتیت طبیعی یک منبع ارزشمند اطلاعات در مورد شرایط تشکیل این کانی است. بیوتیت از فازهای اصلی در متاپلیت هاست که در گستره وسیعی از شرایط زمین شناسی یافت می شود. بررسی های کانی شناسی میکروسکپی، طیف سنجی رامان و آزمون پراش پرتوی ایکس (XRD) برای بیوتیت های هورنفلس و میگماتیت های هاله دگرگونی توده گرانیتوییدی بروجرد در پهنه سنندج سیرجان انجام شد. بررسی های میکروسکپی نشان داد که میکاها با ویژگی های عمومی بیوتیت، پدیده دو محوری ویژه سیستم تک میل را نشان نمی دهند و تک محوری هستند. الگوی XRD سیستم ششگوشی را برای این کانی نشان داد. طیف های رامان نیز تفاوت بیوتیت ششگوشی دگرگونی بروجرد با میکاهای شکل گرفته در دیگر سیستم های بلورین را به صورت افزایش شدت و جا به جایی قله ها در گستره ی 500 تا cm-1800 نشان داد. پارامترهای شبکه برای بلورهای بیوتیت های ششگوشی در میگماتیت و هورنفلس های بروجرد نیز بر اساس داده های پراش پرتوی ایکس تعیین شد. براساس بررسی های پیشین، گستره دما در سنگ های مورد مطالعه منطقه بروجرد 642 تا 750 درجه سانتی گراد است. یا بررسی تبلور میکای مصنوعی، افزایش دمای 700 درجه سانتی گراد علت تغییر ساختار میکا به ششگوشی است. از این رو، رخداد دگرگونی دما بالا در منطقه بروجرد تایید می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 152
لینک کوتاه:
magiran.com/p2426270 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!