تحلیل وتبیین جامعه شناختی تاثیر استفاده از فضای مجازی(تلگرام و اینستاگرام)بر گرایش به سبک زندگی مدرن دختران شهرستان شهریار(مطالعه در بین دانش آموزان دختر دبیرستانهای شهریار)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پژوهش حاضر با هدف تحلیل وتبیین جامعه شناختی تاثیر استفاده ازفضای مجازی(تلگرام واینستاگرام)بر گرایش به سبک زندگی مدرن انجام شده است. چهارچوب نظری این پژوهش با توجه به نظریات گیدنز،کاستلز،چنی،بوردیو،مک کامبزوشاو،عاملی وزیمل مورد بررسی قرار گرفت،در این تحقیق سعی شده است تاثیر فضای مجازی بر شکل گیری سبک زندگی مدرن مورد بررسی قرار گیرد. برای سنجش اعتبار سوالات پرسشنامه از اعتبار صوری(توافق متخصصان) و برای سنجش پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است که پایایی آن نیز با 80/0 مورد تایید قرار گرفت. پس از بررسی و مطالعه مباحث و دیدگاه های گوناگون انجام شده درباره تاثیر استفاده ازفضای مجازی بر گرایش به سبک زندگی مدرن در خصوص روابط میان متغیرها، 6 فرضیه مختلف مطرح شد و مورد آزمون قرار گرفت. گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه ای که توسط خود محقق طراحی شده بود، صورت گرفت واطلاعات لازم از طریق مصاحبه با جامعه آماری مورد تحقیق بدست آمد. نمونه آماری ما در این تحقیق شامل 360 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستانی بودند که در شهرشهریار مشغول تحصیل بودند. برای انتخاب نمونه ها نیز در این تحقیق از روش نمونه گیری خوشه ایی دومرحله ایی وتصادفی ساده استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی وگرایش به سبک زندگی مدرن دربعد رفتارهای اجتماعی،آداب ورسوم،مدیریت بدن،الگوی مصرف رابطه معناداری وجود دارد.در مقابل در این پژوهش مشخص شد بین شبکه های اجتماعی و اوقات فراغت نوجوانان ارتباط معناداری وجود ندارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 68
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2426307 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!