اثربخشی و ایمنی داروی فاویپیراویر در بیماران مبتلا به کووید-19: مروری بر مطالعات مرور نظام مند و فراتحلیل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

فاویپیراویر یک داروی ضدویروسی هست که به طور گسترده در بیماران مبتلا به کووید-19 استفاده می گردد. هدف این مطالعه، مروری بر مطالعات مرور نظام مند و فراتحلیل فاویپیراویر در بیماران مبتلا به کووید-19 است.

مواد و روش کار

یک جستجوی الکترونیک در بانک های اطلاعاتی PubMed، Scopus، Embase، Cochrane Library و Web of Science تا دسامبر 2021 صورت گرفت. علاوه بر آن، دیگر بانک های اطلاعاتی نیز مورد جستجو قرار گرفت. همچنین یک جستجوی دستی در مطالعات و سایر منابع به منظور یافتن شواهد انجام گردید. از ابزار (Overview Quality Assessment Questionnaire) به منظور ارزیابی کیفیت مقالات استفاده شد.

یافته ها

 7 مطالعه مرور نظام مند و فراتحلیل وارد مطالعه شد. نتایج نشان داد که هیچ تفاوتی در میزان مرگ ومیر بین فاویپیراویر و کنترل در بیماران مبتلا به کووید-19 ازنظر آماری وجود ندارد. دیگر یافته های مطالعه نشان داد که میزان بهبود بالینی در دو مطالعه در روز 7 در گروه فاویپیراویر بالاتر از گروه کنترل بود درحالی که در مطالعه دیگر، تفاوت آماری معناداری بین فاویپیراویر و کنترل یافت نشد. همچنین دیگر یافته های مطالعه نشان داد که منفی شدن تست PCR در چهار مطالعه در گروه فاویپیراویر بالاتر از گروه کنترل بود اما در یک مطالعه تفاوت آماری معناداری بین دو گروه یافت نشد. همچنین تفاوتی در تهویه مکانیکی در گروه فاویپیراویر و کنترل یافت نشد. عوارض جانبی در اکثر مطالعات حاکی از آن بود که بین فاویپیراویر و کنترل تفاوتی وجود ندارد.

بحث و نتیجه گیری

 نتایج نشان داد که فاویپیراویر در مرگ ومیر و تهویه مکانیکی تاثیری ندارد و تنها در میزان بهبود بالینی بیماران و منفی شدن تست PCR تاثیر دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
782 تا 792
لینک کوتاه:
magiran.com/p2426747 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!