بررسی رابطه بین مولفه های محیطی و پیشگیری از جرم (مورد مطالعه: منطقه یک شهر ساری)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

احساس امنیت در فضاهای عمومی یکی از مهمترین شاخص های کیفیت فضا محسوب می شود و به رغم آن که مسئله امنیت در هر جامعه یک مسئله پیچیده و دارای ابعاد متنوع و متعدد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. ولی در تامین این نیاز نمی بایست از نقش و تاثیر عوامل محیطی غافل شد. این پژوهش بر آن است که با شناسایی شاخص ها و عوامل موثر بر ویژگی های های محیطی، و تاثیر آن در پیشگیری از جرم به بررسی آن در فضاهای عمومی منطقه یک شهرستان ساری بپردازد. هدف تحقیق بررسی رابطه بین مولفه های محیطی و پیشگیری از جرم می باشد. همچنین روش شناسی تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ شیوه اجرا، کمی است لیکن تلاش شده برای حصول به نتیجه دقیق تر، با استفاده از شاخص های ترکیبی و در قالب پرسشنامه، دیدگاه کاربران منتخب در فضای مطالعه شده، مورد سنجش قراربگیرد. لذا با توجه به حجم جامعه آماری (80019)، 380 پرسشنامه بین شهروندان توزیع شد. اطلاعات پرسشنامه با استفاده از نرم افزار آماری SPSS پردازش و بر اساس هدف، از آزمون پیرسون استفاده شده است. یافته های تحقیق بیانگر آن است که مولفه های کالبدی (آلودگی محیطی، آلودگی نمادی، آلودگی دیداری، فرم فضا ، نورو کیفیت محیط) در منطقه 1 شهرستان ساری بر اساس نتایج همبستگی پیرسون در زمینه ی ارتباط با پیشگیری از جرم، تنها در مولفه‌ی،آلودگی دیداری (391/0-) همبستگی منفی و معنی دار وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 103
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2428767 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!